Druk cv-ketel loopt terug tot 0, maar niet 'verder'. Wat is er mis?

CV-ketel, jaar of 5 oud, overgenomen van de vorige bewoners van ons huis met een leasecontract van Eneco. We hebben tot nog toe (een jaar) geen problemen gehad met de ketel.

Het is nu zomer, dus de verwarming wordt niet gebruikt. Bij het douchen opeens geen warm water. Ketel geeft een foutcode en staat op nul bar. Vullen helpt voor druk, maar foutcode blijft. Controleur van Eneco komt langs, geeft aan dat expansievat kapot is en vervangt het.

De volgende ochtend: weer geen warm water bij het douchen. De druk is weer gezakt naar nul bar. Meteen Eneco gebeld; andere controleur komt langs, die checkt de wisselaar - die is nog goed. Kan niets aan de ketel vinden. Moet wel een lekkage zijn, zegt hij.

Wij vertrekken die avond voor twee weken op vakantie - nu, net terug, moeten we de ketel elke 10 uur vullen. Vreemde is: zowel na twee weken als na 10 uur gaat bij het vullen de druk metéén omhoog (als het systeem helemaal leeg gelekt zou zijn, zou het na twee weken toch langer moeten duren om het weer te vullen dan na 10 uur?).

Vreemd: wij vinden geen lek (moeilijkheid: we kunnen niet in de kruipruimte - moeten we de vloer open maken, daarom willen we zeker weten dat het niet aan de ketel ligt!) en het leeglopen lijkt toch echt te zijn begonnen na het kapotte expansievat.

Heeft iemand dit ook gehad? Een idee of het toch aan de ketel zou kunnen liggen en aan wat dan precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
paulus811
9 jaar geleden
Eneco kan er zich, zeker bij een leasecontract, niet zo makkelijk van af maken door te roepen dat het 'wel een lekkage zal zijn'. Misschien heb je iets aan de antwoorden die eerder op een soortgelijke vraag gesteld zijn. http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/spoor-lek-cv-installatie.41763
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook gehad. Lek onder vloer.
En leascontract zal wel op ketel zijn, niet voor heel CV installatie...
paulus811
9 jaar geleden
Denk dat je gelijk hebt moordigger. Daar sta je dan als consument onder de koude douche...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of een leascontract op heel CV installatie nemen. :-)
Tja, er moet ook geld verdiend worden... :x
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet dat ding eens uit ! Dan weer aan . ?!? Ontluchten ! ?! En check dat vat eens misschien een nieuw kapot of verkeerd vat ! ? De sensor Vd druk ? De pomp ?! Succes .

Antwoorden (1)

Wanneer je zo vaak moet bijvullen, is er duidelijk drukverlies. Behalve lekkage zie ik de mogelijkheid van lucht in je systeem; als die telkens bij het bijvullen ontsnapt, zakt de druk natuurlijk ook. Misschien heb je (door welke oorzaak dan ook) veel lucht in je systeem zitten. Wanneer er een ontluchtingskraan is, hoort die door de diverse monteurs geopend en/ of gecontroleerd te zijn, dit zou ik navragen. Die kraan hoort helemaal bovenaan je systeem te zitten en heeft meestal de vorm van een klein ventiel.
De ontluchtingskraan zit NIET op het expansievat maar op/in de verwarmingsketel zelf.

Overigens is het gek dat de foutcode na het vullen blijft. Misschien moet je een reset knop indrukken. De sensor zelf laten checken kan ook de oplossing zijn, wie weet.
En ja het is goed mogelijk dat je in de kruipruimte meer te weten komt.

veel succes!