De deur van het vriesvak sluit niet goed meer. Wie heeft een oplossing?

Ik heb een dubbeldeurs koelkast. Het gaat dus om het vriesvak. Het onderste gedeelte van de deur sluit voor het oog goed aan maar het bovenste gedeelte laat een flinke kier zien. De rubbers zijn niet kapot maar het onderste deel van de rubbers is als het ware in elkaar gedrukt. Daar zijn de rubbers dus dunner geworden.
Ik heb op het dunnere deel al foamtape geplakt maar dat laat snel los. Iets tussen de deur klemmen werkt ook niet goed.
Nieuwe rubbers zijn duur dus als iemand een ander idee heeft graag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.2K

Het beste antwoord

Hierbij een flauw, maar wel doeltreffend antwoord, wij hebben hetzelfde probleem gehad. Wij kochten voor weinig geld een haakje-oogje deursluiting en hebben doodleuk gaatjes geboord in de zijkant van de deur en de koelkast (ik neem aan dat hij niet al te nieuw meer is, was die van ons ook niet). Die hebben we bevestigd met zelftappende schroefjes en daarna sloot de deur weer goed. Dit is natuurlijk geen oplossing voor heel lang, maar voor een jaar kan het wel.

Nog een ander idee, maar dat werkte minder goed: koop een grote rol DUCT tape en elke keer dat je het vriesvak sluit, plak je die gewoon dicht. Het werrkte minder omdat door de condens het plakken minder werd.

Het vervelende is dat de oorzaak slijtage is (hoe oud is je/ uw koelkast?) dus op termijn helpem de houtje-touwtje oplossingen niet en zul je de koelkast moeten vervangen. Denk daarbij eens aan een van de vele kringloopbedrijven. een kennis van mij kocht 8 jaar geleden een 50 jaar oude amerikaanse westinghouse koelkast en die gaat het ook de komende 50 jaar nog doen. Hij betaalde er 75 euro voor.

vriendelijke groet Willem Hurkmans.

Toegevoegd na 2 dagen:
@ Johnny.
Je hebt helemaal gelijk, alleen was onze koelkast echt oud; zoals ik al meldde was het maar een tijdelijke oplossing. Overigens zitten bij de meeste koelkasten de vriesleidingen aan de achterzijde maar ik moet erbij zeggen dat ik er nog nooit een heb open gezaagd om het te controleren. Dat lijkt me trouwens ook niet erg veilig. Ik elk geval weet ik wel dat diverse kennissen van ons hetzelfde probleem op dezelfde wijze hebben opgelost, meestal met succes.
vriendelijke groetWillem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. De koelkast is enkele jaren oud. Ik ga eens nadenken over uw tips.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste Mevr. van de Berg,
als uw koelkast echt maar een paar jaar oud is, kunt u met enig succes proberen of er nog garantie op zit. De koelkast waarmee wij de problemen hadden en de haakje-oogje sluiting op hebben bevestigd, was 14jaar oud, tja dan mag er wat gaan mankeren. Maar niet als die koelkast 3 of 4 jaar oud is! Wie weet kan de consumentenbonbd u goed advies geven...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs na 5 jaar is er wettelijk gezien nog kans op een garantie, en met gaatjes boren moet je wel heel erg oppassen want je kunt hiermee die vriezer lek boren dan kun je gelijk een nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Johnny.
Je hebt helemaal gelijk, alleen was onze koelkast echt oud; zoals ik al meldde was het maar een tijdelijke oplossing. Overigens zitten bij de meeste koelkasten de vriesleidingen aan de achterzijde maar ik moet erbij zeggen dat ik er nog nooit een heb open gezaagd om het te controleren. Dat lijkt me trouwens ook niet erg veilig. Ik elk geval weet ik wel dat diverse kennissen van ons hetzelfde probleem op dezelfde wijze hebben opgelost, meestal met succes.
vriendelijke groetWillem

Andere antwoorden (3)

Ga eens op bezoek bij een witgoedzaak, deze moeten oude koelkasten terugnemen en hebben er meestal wel een paar oude staan.
De meeste rubbers zijn redelijk standaard, wip het rubber uit de oude koelkast en snij hem op maat voor jouw koelkast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook bij dezelfde witgoedzaak, een nieuw rubber voor je vriezer bestellen, dan weet je zeker dat het goed is. Een nieuw rubber kost niet veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuwe rubbers kunnen best duur zijn hoor! We hebben een Indesit en ook via internet zijn we al gauw 75,- per rubber kwijt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie tips.
Wij hadden voor de koelkast een soort gespje waarmee je de koelkast kan afsluiten voor je huisdier (kat deed altijd koelkast open.)
Dit lijkt me een ideale oplossing.
Op de afbeelding een sluiting zoals wij die hadden en in de bron waar je die kan bestellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los van alle voorgaande prima oplossingen wil ik nog wel kwijt dat € 75 voor een nieuw rubber niet zo veel is in vergelijking met de energiekosten die je kwijt bent met een " lekkende" deur.
Als je dan niet aan een nieuw rubber kunt komen kun je als laatste redmiddel de vriezer tijdelijk uitschakelen, het rubber er af halen en proberen in het hete water weer te laten zwellen en in de oude staat terug te brengen en dan andersom weer bevestigen dus het dunne onder aan de de deur of het vriezer rubber wisselen met het koelkast gedeelte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan klopt het formaat niet. Maar bedankt voor je reactie.