hoe krijg je een afgesloten 'pot' met draaidop open ?

ik heb een soort blender met daarbij een paar 'potten' van kunststof, met een draaidop.
Nu heb ik één van deze gevuld met iets en in de koelkast gelegd, waarschijnlijk is er iets gebeurd waardoor de dop vaster is gaan zitten .... want meteen nadat ik het had vastgedraaid kon ik het nog openen. Nu lukt dat met geen mogelijkheid meer.
Uiteraard wil ik het niet kapot hebben en ben dus ten einde raad op zoek naar een manier om dit te kunnen openen zonder het kapot te maken. Weet iemand hoe dit het beste kan gedaan worden?!
-------------------------------------------------------------------------------------
hopelijk zet ik mijn vraag in de goede categorie, *overig* want ik kan niet bedenken waar ik dit anders zou moeten plaatsen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
52.1K

Het beste antwoord

De inhoud in de pot is afgekoeld en daardoor gekrompen dus ontstaat er een beetje vacuum.
Daardoor wil het ook wel eens voorkomen dat de deksel vast blijft zitten.
Een theedoek of iets dergelijks er overheen leggen en dan proberen los te draaien.
Anders maakt u de pot even warm met heet water ( als het product/inhoud dat kan of mag hebben ), daarna goed afdrogen en dan nogmaals met een doek proberen open te draaien.

De aanhouder wint,
er heeft nog nooit een deksel gewonnen, waarom nu dan wel ;-)

Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heb je al geprobeerd om een stuk schuurpapier of ander ruw materiaal op het deksel te leggen, en dan proberen los te draaien
Soms is het deksel gewoon te glad, en heb je niet echt grip op de pot
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ;)
Pot ondersteboven houden en een paar keer met de dekselkant op het aanrecht of de vloer tikken of slaan, zo hard als dat materiaal kan hebben.

Dat werkt bij mij altijd bij jampotten e.d. die niet open te draaien zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hm .... ik vrees dat de 'pot' dan stuk gaat ... maar als al het andere niet meer lukt .... misschien ga ik het dan alsnog wél proberen ;) dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik sla altijd met m'n hand op de onderkant van een jampot en krijg het deksel dan meteen open. Moeite van het proberen waard.
Er zijn verschillende mogelijkheden. De oorzaak is dat de pot vacuüm is getrokken. Je moet er dus eigenlijk de druk van afhalen en dat gaat het beste door een heel klein gaatje in de deksel te prikken. Maar je zegt dat je niets wilt beschadigen dus moet je iets stroefs (om een betere grip te krijgen) om de dekselrand doen. Als je toevallig een kapotte binnenband van een fiets hebt (of van dat brede postbodenelastiek) dan gaat het daar uitstekend mee of zoals al gezegd schuurpapier.

Je kunt ook proberen door de steel van een lepel(tje) onder de dekselrand te steken en daarna voorzichtig naar boven te drukken de druk van de deksel af te halen, met een wat bredere schroevendraaier gaat het wellicht nog beter. Als dit alles niet helpt dan kun je ook nog speciale pottenopeners kopen bij Blokker Action of dergelijke zaken, die kun je om de deksel klemmen en daardoor extra kracht zetten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hm .. . het deksel is ook van kunststof ... dus lijkt me niet handig, dan kan ik het ding meteen weggooien ... en heb eigenlijk al één deksel tekort :( dus ik ga het eerst ff anders proberen ;)
Dat met dat lepeltje doe ik met gewone potten wel inderdaad .... zo'n speciale pottenopener die eromheen klemt, dat zou ik nog wel eens kunnen uitpoberen, dank je wel voor je antwoord.
Dit klinkt net als een appelmoespot of pot augurken die niet open gaat omdat deze vacuum is gezogen. Wat ik dan altijd doe is met een sterk mes of iets anders met een dunne punt even onder de rand van het deksel. Van een heel klein beetje buigen zodat er lucht in komt. En dan gaat het vervolgens weer heel makkelijk open.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn, speciaal voor reumapatiënten verschillende hulpmiddelen in de handel, waarmee je het zou kunnen proberen. Het eerste is een rond lapje van rubber of een soort stroeve kunststof doe je om de deksel heen legt en dan probeert deze open te draaien.
Dan is er ook nog een soort tang voor diverse maten deksels. Je sluit de passende opening van de tang om de deksel heen en draaien maarDesnoods doe je dat laatste met z'n tweeën, de een houdt de tang vast en de ander de pot en dan draaien beiden in tegenovergestelde richting.
Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belangrijkste mis je, Lies heeft deze mooi beschreven, nooit meer problemen met het openen van een pot.
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/pot-groente-appelmoes-enz-makkelijkst.310152
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben toch bang, dat je dat met een kunststof pot en deksel niet gaat lukken, omdat daar meer schroefdraad windingen op zitten en je met dat apparaatje de schroefdraad vernielt.
Als partner van een reuma patiënte was ik wel op de hoogte, maar heb dat met opzet niet genoemd.
Daarbij kan ik me niet voorstellen, dat een pot die je zelf vult, er een vacuüm ontstaat, maar dit terzijde.
Steek een dun maar stevig voorwerp, eventueel een niet scherpe schroevendraaier of een stuiver tussen de onderkant van de deksel en de pot. Hou de pot vast met een stroef lapje , stukvochtige zeem of zo. Tupperware verkoopt nog steeds kleine vierkante lapjes van kunststof waarmee je goed grip hebt. Dat opent ook makkelijk een pot. Druk de stuiver o.i.d. iets omhoog. Je hoort een plofje en open gaat ie dan heel makkelijk.
Als er suiker ( jam o.i.d.) in de pot zit , houd de deksel dan in heet water, dus ondersteboven. Meestal komt de deksel dan wel los.
Met het Tupperware lapje kan je de meeste schroefdoppen ook makkelijk losdraaien. Zoiets kost plm 3 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij lukte het met een Rubberen schoonmaak handschoen, met me blootte handen had ik geen kracht genoeg.was te glad, geen grip.