Kan het kwaad als ik even wacht met het vervangen van de lager van de trommel van mijn wasmachine?

Onze wasmachine begint wat lawaai te maken. Ik heb de achterkant er al eens afgehaald om te achterhalen waar het lawaai vandaan komt, en ik weet zo goed als zeker dat het de lager van de trommel is.
Wat kan er gaan gebeuren als ik de lager (voorlopig) niet vervang? Ik wil eigenlijk even wachten tot de dure maanden voorbij zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
49.9K

Het beste antwoord

Het kogellager heeft het meest te lijden bij een te volle wastrommel en bij het centrifugeren.
Als je vaststelling, dat het lager versleten is klopt, dan doe je er verstandig aan om dan de komende tijd minder was te gelijk te wassen (dus de trommel minder zwaar te maken) en het centrifugeren korter en op een lager toerental te doen.

Het lager heeft tevens een water afdichtende functie, de keerringen in het lager zorgen ervoor dat het water in de trommel blijft. Als het lager uiteindelijk crasht dan zal ook de afdichting weg zijn en het water uit de trommel naar buiten komen, de machine in. De schade en het gevaar op kortsluiting kan dan aanzienlijk worden.

Het vervangen van het trommellager is geen makkelijk klusje, er is vaak speciaal gereedschap voor nodig om het oude lager te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.

Afhankelijk van de leeftijd van de machine kun je beter overwegen een nieuwe te kopen dan de oude te laten repareren. Reparatie kosten kunnen al gauw flink oplopen terwijl een nieuwe machine dan niet ver van de reparatieprijs af zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zit er dik in dat het lager vast gaat lopen ( vandaag of morgen )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve dat het lager vast kan lopen, raakt de hele machine er al draaiend totaal door uit balans, met als mogelijk gevolg een veel grotere schade.