Hoe leg ik een houtkachel aan in een blokhut?

Dit is een vraag die mij nu al twee weken bezig houdt. Ik zal de kachel misschien ongeveer tien keer per jaar stoken om die reden ben ik op zoek naar de goedkoopste oplossing. Ik heb inmiddels twee mogelijkheden gehoord:
1 enkelwandige pijp door de wand. De doorvoer gaat dan door een ring ca 5 cm groter dan de pijp die wordt opgevuld met een soort cement. De buitenpijp is ook enkelwandig. kosten ca 100 a 150 euro. (Advies winkel)
2 door het dak met een enkelwandig tot aan het dak en dan de pijp op het dak dubbelwandig. Kosten ca 300 euro materiaal + 200 euro montage kosten omdat ik denk dat deze klus te ingewikkeld is. (advies aannemer))
3 zelfde als boven maar dan dubbelwandig door het dak. Kosten ca 400 euro materiaal en 200 euro montage. (advies internetwinkel)

Het huisjes heeft stalen dakpanplaten en en is verder volledig van hout. Ik zou het graag op een goedkopere manier doen het hoeft dan wat mij betreft geen 10 jaar mee, maar het moet natuurlijk wel enige mate veilig zijn.

Wie heeft er ervaring met een van de bovengenoemde opties?

Toegevoegd na 1 dag:
Het is op een volkstuinpark met allemaal soortgelijke tuinhuisjes. Ik verwacht niet vaak te stoken ik denk nu max. 10 keer per jaar. Over eventuele overlast maak ik me niet veel zorgen De blokhut is ca 25 vierkante meter en het kacheltje is 8 kw. Ik wil het graag zo eenvoudig mogelijk

Toegevoegd na 1 dag:
Ik verwacht niet vaak te stoken max. 10 keer per jaar. Over eventuele overlast zorgen blokhut is ca 25 m en het kacheltje is 8 kw.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een blokhut is nogal een breed begrip.
Nieuw? Oud? Hoe duur ongeveer als indicatie?
Heb je eventueel een plaatje of link naar een plaatje die er een beetje op lijkt? Is wat voor omgeving i.v.m. rookoverlast? De pijp moet eigenlijk hoger zijn dan het dak van de buren en/of je eigen huis. Is 2e hands materiaal een optie?
enzovoorts.

Antwoorden (2)

Als je door het dak gaat, moet je er een doorvoer inbranden om het waterdicht te maken. Het goedkoopst en eenvoudigst is door de wand. Inderdaad ruim uitzagen en opvullen met onbrandbaar isolatiemateriaal.
jc54
10 jaar geleden
Voor de veiligheid altijd bij uitlopen dubbelwandig gebruiken.