Absoluut niet en dat kan zelfs een gevaarlijke situatie opleveren. Als de capaciteit van je gastoevoer tekort schiet dan kan een gaspit doven om vervolgens onverbrand gas te gaan verspreiden in je huis, waarna je verstikkings- en ontploffingsgevaar loopt.
Dus morgenochtend bellen met je energieleverancier.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is al jaren zo, ik had eerst Eneco en nu Nuon maar zelfs onze kanarie is nog niet verstikt.
AWM
10 jaar geleden
Gelukkig is alles goed gegaan tot nu toe. Maar het is wel een punt van zorg.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je was me voor met je antwoord. azerty, het maakt niet uit wie je leverancier is. De leverancier is alleen degene met wie je administratief afrekent. De fysieke levering (en de gasdruk in het hoofdnet) worden door de netbeheerder verzorgd.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet normaal.

Het lijkt erop dat je een drukval hebt zodra er een redelijke hoeveelheid gas gaat stromen. Dat betekent dat de stromingsweerstand in je toevoerleidingen te hoog is.

Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden: zowel je ketel als je fornuis hebben een bepaalde gasdruk nodig om goed te kunnen functioneren. De meeste ketels slaan vanzelf af als de gasdruk teveel terugloopt, maar gasfornuizen doen dat over het algemeen niet. Je hebt dan kans dat een gaspit uitgaat, maar nog wel een minieme hoeveelheid gas verspreidt. Een naburige gasvlam kan dat gas dan na een tijdje doen ontploffen.

Je moet zo snel mogelijk laten controleren waar die drukval door wordt veroorzaakt. Misschien is een leiding beschadigd geraakt en daardoor half platgedrukt, waardoor de stromingsweerstand nu hoog is. In dat geval heb je de normale gasdruk zolang er geen of weinig gas wordt verbruikt, maar loopt de gasdruk terug zodra het gasverbruik toeneemt.

Een andere mogelijkheid is dat de hoofdkraan per ongeluk half dicht is gedraaid.

Controleer dus eerst de hoofdgaskraan, en voor de zekerheid ook de toevoergaskranen van de ketel en van het fornuis. Als je ergens (waarschijnlijk bij het fornuis) een flexibele slang hebt, controleer die dan op indeukingen of knikken. En loop alle leidingen na voor zover ze zichtbaar en bereikbaar zijn.

Vind je zo niets bijzonders, laat dan met spoed een controleur komen. Het probleem kan zowel in de hoofdgasleiding zitten (dus aan de "straatkant" van jouw gasmeter), als in je eigen leidingen (dus aan de "verbruikerskant" van jouw gasmeter). Zit het probleem aan de straatkant, dan is de energieleverancier verantwoordelijk voor het herstel. Zit het probleem aan de verbruikerskant, dan ben jij zelf (of je verhuurder, als je huurt) verantwoordelijk, en moet een gasinstallateur het probleem oplossen.

Zolang het probleem niet is opgelost: blijf erbij als je kookt, of nog beter: stook het huis warm voordat je begint te koken, zet de thermostaat superlaag zolang je kookt, en zet de verwarming pas weer aan nadat je klaar bent met koken.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede aanwijzingen, vandaag maar een patatje uit de frietpot en morgen komt er iemand kijken.
Helaas moet ik het beste antwoord aan je voorbij laten gaan, de hiërarchie moet gerespecteerd worden.