Is het financieel rendabel om een gloeilamp (die nog jaren meekan) te vervangen voor een ledlamp?

Een ledlamp is een stuk duurder maar ook zuiniger. Een gloeilamp, bijvoorbeeld in de badkamer, brand amper en kan dus nog jaren mee. Echter verbruikt deze wel een stuk meer energie.
Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Vervangen naar een ledlamp;
de ledlamp zal duurder zijn, maar dat verschil zie je dan wel weer op je elektriciteitsrekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Maar bij een lamp die weinig is ingeschakeld, zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn. Het weggooien van een al aangeschafte gloeilamp is ook 'kapitaalsvernietiging'.
Stel, een ledlamp kost 20 euro, een kWh 0.22 euro, voor 20 euro koop je dus 91 kWh,
ik ga uit van een gloeilamp van 60 watt, een uur branden per dag, dan duurt het dus 1516 dagen voordat je de lamp er uit hebt en heb ik nog niet eens het verbruik van de ledlamp meegenomen.
Tegen die tijd is de ledlamp waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Ik zou de gloeilamp laten zitten totdattie de geest geeft, je kunt dan altijd nog een led kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is momenteel nog niet de moeite om een gloeilamp die maar eventjes brand te vervangen door een led lamp. De huidige led lampen zijn nog te duur.
Denk nu ook niet dat de ledlamp het wondermiddel is. Als je een ledlamp die gevoed wordt door 220 v en via een transfo in de lamp de volt omzet dan, dan zal je voelen dat deze lamp ook warmte afgeeft, wat duid dat er elektriciteit is omgezet in warmte.
Bij een gloeilamp is de verspreiding van het licht ook gelijkmatiger, is het licht niet zo hard, je hebt ogenblikkelijk het max aan licht. Er wordt gezegd dat een gloeilamp veel stroom omzet in warmte, wat ook waar is, maar deze warmte komt in de plaatst terecht, waardoor je ook minder moet verwarmen. Het gaat hier niet over veel callorieen maar het moet toch mee berekend worden. Bv een plasma tv geeft heel veel warmte maar daardoor moet je minder verwarmen. Het kan bv een verschil maken wanneer het koud wordt maar nog niet de moeite om de verwarming aan te zetten. Dan kan de plasma tv juist genoeg warmte geven om het aangenaam te houden.
Hetzelfde met halogeen lampen,
Dit is zeker geen pleidooi tegen led lampen, integendeel. Maar we moeten niet te hard van stapel lopen omdat het met ledlampen nog niet alles rozengeur en mannen schijn. is. Als het over licht gaat dat heel veel brand dan kan je het overwegen en zal het rendabel zijn. Het zou ecologisch niet juist zijn dat we al die lampen, ook spaarlampen gaan vervangen alvorens die stuk zijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag wil ik hier aan toevoegen dat de techniek niet stilstaat, rammy spreekt over een gloeilamp, oftewel een ouderwetse peer, die kan simpel door een led vervangen worden zonder transformator, ook zal de led direct vol licht geven bij inschakelen, de kleur is (naar keuze) niet meer "ijs wit". Als test heb ik in de schuur 1 tl lamp vervangen voor een led balk, van de drie buitenlampen ook 1 led lamp en in de hal ook een led.
Deze lampen zijn zeker niet meer "ijs wit" maar geven warm contrastrijk licht, deze lampen voelen na een uur branden nog steeds koud aan en kun je gewoon met blote handen aanpakken.
Net als bij de introductie van de zuinige lampen zijn ook de led lampen in het begin duur, dat is onze slimme commercie die inspelen op ons milieubewuste geweten.
Gewoon eerst je oude lampen opmaken en wachten tot de prijs zakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij werkt geen enkele ledlamp op 220 v In de lamp zelf zit een klein transformator die de spanning omzet. Dit geeft altijd warmte en daardoor rendementsverlies. Daarom geloof ik niet echt dat een led van 1 watt ook daadwerkelijk maar 1 watt verbruikt.
Met warm worden wil ik niet zeggen heet zoals een gloeilamp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens, er is bestaat geen enkel apparaat of lamp met 100% rendement, er verdwijnt altijd wel een deel in warmte, wrijving, weerstand of iets dergelijks. De kunst is alleen om het rendement zo hoog mogelijk te krijgen.
Het "naar beneden stralen" van en led lamp is hierbij een voordeel, het geeft licht waar je het hebben wil, de meeste conventionele plafondlampen hebben een statische rendementsverhoger in de vorm van een metalen reflector, we willen maar al te graag dat het naar boven stralende licht naar beneden geleid wordt.
Het gaat er om hoeveel energie moet je ergens in stoppen om het gewenste effect te bereiken ( zowel finacieel als comfort) , naar mijn mening is de huidige prijs nog te hoog om alle lampen te vervangen.