Wordt het toegekende energielabel voor huishoudtoestellen gecontroleerd door de overheid?

Fabrikanten geven na metingen zelf een label aan hun toestellen, maar gebeuren hier ook controles op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat gebeurt door gecertificeerde instellingen, niet door de fabrikant zelf. Zie link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bron vind ik wel: De fabrikant voert de meting zelf uit.
vdijken zegt dat het door gecertificeerde instellingen wordt gecontroleerd? Maar dat is voor woningen en toch niet voor apparaten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tweede bron gaat inderdaad over woningen. En ik vind verder ook nog "Leveranciers zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de door hen geleverde labels en productfiches. " op het net (bron: http://www.newenergylabel.com/be-nl/obligations).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens http://www.energielabel.nl/apparaten controleert de Voedsel- en Warenautoriteit alleen of winkels de energielabels aanbrengen op de apparaten.