Het voorraadboilertje dient ervoor snel heet water te krijgen.

Zonder voorraadboiler moet eerst koud water worden opgewarmd. Het duurt dan net een tikje langer voordat het water dat uit de kraan komt echt warm is, omdat de brander niet alleen het koude water uit de waterleiding moet opwarmen, maar ook de metalen leiding waarin het water langs het verwarmingselement stroomt.

De voorraadboiler dient dus voor het verhogen het comfort en het gemak.

Toegevoegd na 3 minuten:

Mijn ketel (een Remeha Avanta) heeft ook zo'n voorraadboilertje. Op een gegeven moment viel me op dat mijn ketel af en toe even aansloeg. Dat bleek te gebeuren om het water in de voorraadboiler op temperatuur te houden.

Ik heb de gebruiksaanwijzing erbij gepakt. Daarin stond dat dit de "comfort-stand" heet: er is dan continu heet water beschikbaar in de voorraadboiler, maar dat kost natuurlijk wel een beetje energie.

Ik heb toen mijn ketel in de "eco-stand" gezet. De boiler is nu uitgeschakeld. Dat spaart energie.

In het comfort merk ik eigenlijk alleen verschil omdat ik *weet* dat ik de ketel heb omgeschakeld van comfort-stand naar eco-stand. Als ik het niet had geweten (omdat iemand anders het stiekem had gedaan), zou ik er niets van hebben gemerkt.

Ik vind het verschil tussen boilertje en geen boilertje dus veel te klein om daar energie aan te spenderen. Iemand anders kan er anders over denken; en misschien hangt het ook af van de rest van je installatie en je leidingen.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder verhaal. Ik heb het boilertje in mijn ketel(Vaillant) om dezelfde reden uitgeschakeld.