Ik heb even op internet gezocht want ik was nu eigenlijk ook wel benieuwd. Ik vond het volgende :

'Het is in verband met de koelvloeistof geen probleem als je een koelkast liggend vervoert. Maar als een koelkast liggend is vervoerd, moet hij wel een uurtje of 4 rechtop staan voordat hij aan mag. Dit heeft inderdaad te maken met de koelvloeistof.

Er kunnen wel andere redenen zijn om op te passen als je een koelkast liggend wil vervoeren: een gebruikte koelkast kan lekken als hij liggend wordt vervoerd. Schakel de koelkast een paar uur voordat hij vervoerd wordt uit, maak hem goed schoon en droog voor je hem inlaadt, en laat de afvoerleiding goed leeglopen. Let bij vriezers extra goed op dat ze volledig ontdooid en vooral droog zijn als ze worden vervoerd. '
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen dank !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag idd liggend, advies van mijn winkel was dit wel proberen te voorkomen.
Ideaal is het om staande te verplaatsen of te vervoeren.
Onder in de compressor zit niet alleen koelvloeistof maar ook een smeermiddel.
Tijdens de normale werking blijven die gescheiden maar bij vervoer kunnen die mengen.
Als die smeerolie in het circuit komt kan het de verstuiver (snoerventiel) verstoppen en dit in onherroepelijk.
Gewoon rechtstaande verplaatsen = +/- 1 uur wachten.
Bij hevig schokken of vervoeren min. 4 uur wachten zodat beide vloeistoffen weer kunnen afscheiden van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste is staand en als dat niet mogelijk is dan kan je het beste de koelkast een dag en een nacht recht op te laten staan met de deur op een kiertje en er is geen verschil tussen een oude koelkast en een nieuwe koelkast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wel een verschil tussen een ouwe en nieuwe
ik vind mijn nieuwe veel mooier en hygiënischer dan die ouwe.
ja of een beetje schuin neerleggen mag ook nooit plat dan loopt de olie door het systeem heen en dan kan je hem meestal afschrijven.