Wat voor gas komt er uit mijn diepvriezer van 12 jaar oud?

Helaas tijdens ijsvrij maken diepvrieskast, hoor gas er uitkomen. Wat voor gas is dit? is dit gevaarlijk? moet ik mijn producten eruit halen? Nieuwe diepvries is besteld, maar is dit gas gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.7K

Antwoorden (3)

Bedenk dat in oudere koelkasten Freon zit! Het gas dat mede verantwoordelijk is voor afbraak van de ozonlaag en daarom al sinds enige tijd verboden. Naar mijn weten worden nieuwere koelkasten nu gevuld met butaan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus neem geen risico's en gooi de producten weg !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freon reageert niet met andere stoffen, alleen onder invloed van UV wordt het afgebroken. Het vormt geen gevaar voor etenswaren, als je de etenswaar overbrengt naar een nieuwe vriezer voordat de temperatuur te hoog oploopt dan is er geen gevaar.
naar alle waarschijnlijkheid komt het gas van een lek koelsysteem, tot zo'n 20 jaar terug inderdaad freon, daarna een ammoniak achtige stof voor het koelen.
het zal niet gezond zijn in ieder geval.

zou de producten wel uit de vriezer halen, maar om alles nou weg te gooien lijkt mij wat overdreven.

zet de vriezer in ieder geval buiten, kan dit niet zo snel, de ruimte sluiten en goed ventileren.

succes, nussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het koelsysteem lekt dan is dat freon of butaan. Beide gassen zijn niet schadelijk voor voedsel. Freon is alleen schadelijk voor de stratosfeer, op aardniveau kan het geen kwaad. Butaan is brandbaar en explosief, het is zwaarder dan lucht, je moet dus even goed ventileren. Laat voorlopig de vriezer op een kier en koop een nieuwe, je kunt dan de producten zo snel mogelijk overzetten in de nieuwe vriezer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat dit op een koelkast?
(en wat staat er dan?)