Een vaatwasser maakt glazen en servies dof. Wanneer ik nieuw servies koop, hoe voorkom ik dat het dan weer dof wordt?

Een half vaatwastablet is beter, en voorspoelen wanneer pannen en borden écht vies zijn deed ik al. Bierglazen en longdrinks met een opdruk worden dof, dus die was ik met de hand af. Is er een alternatief voor de tabletten of capsules? Zou ik in het vakje waar een tablet in moet gewoon een scheut afwasmiddel kunnen doen? Of zijn er een soort van wasbollen (met een klem of haakje), net zoals je in de wasmachine voor je vloeibare wasmiddel? Verder reinigt het apparaat de vaat goed, te goed misschien? Glansspoelmiddel is geen oplossing.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Met afwasmiddel krijg je een machine vol met schuim en ook nog daarbuiten. Dat zou ik niet doen. Maar als je toch alles voorspoelt moet je eens gewoon soda inplaats van het blokje nemen. Soda ontvet en maakt schoon. Je kunt wel glansspoelmiddel gebruiken als laatste.
Of gewoon ouderwets met de hand afwassen, dat is in principe in 10 minuten gebeurd en spaart stroom,water en dure afwas en spoelmiddelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn servies wordt niet dof.
Glazen wel.
Ik vind dat als je eerst alles met de hand moet afwassen en dan ook nog je glazen apart moet afwassen, dan heeft zo'n vaatwasser niet veel nut, besparing etc. meer.
Dus ik heb een paar doffe glazen voor gewoon dagelijks gebruik.
Komt er visite dan gebruik ik andere glazen......

Er is niets te doen aan glascorrosie in de vaatwasser.
Er is wel serviesgoed te koop wat niet zo snel dof wordt.

Wasadvies
Voor het reinigen van glaswerk is het raadzaam zoveel mogelijk gebruik te maken van het glasprogramma van de vaatwasmachine om het optreden van veranderingen in het glas zo lang mogelijk uit te stellen. Gebruik van te veel of te weinig vaatwasmiddel, of het achterwege laten van het gebruik van glansspoelmiddel, leidt tot versnelde veranderingen in het glasoppervlak of verminderde transparantie van glas. Om problemen te voorkomen, kan men het beste de aanbevolen dosering van het vaatwasmiddel gebruiken.

http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=480
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je wel zout in de vaatwasser?
Als het goed is heb je ergens onderin een reservoir voor zuiveringszout. Broxomatic of gewoon de goedkoopste bij de supermarkt.
Onze vaatwasser doet het prima, maar als het zout op is zie ik dat meteen aan de doffe glazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter is het om niet voor te spoelen, het is voldoende als er geen grote brokken in zitten. Bepaalde middelen in het wasmiddel beginnen het glas te etsen als de vaat te schoon is. De tabletten worden getest met matige tot flink vervuilde vaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaatwaszout, glansspoelmiddel en zo'n glass protector van Calgonit helpen wel enigszins in combinatie met elkaar. Althans, bij mijn glazen. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou hetzelfde effect geeft.