Kan ik een E14 spaarlamp van 9 Watt vervangen door een E14 LED lamp 1 Watt?

Op een plafondlamp heb ik 6x9 Watt spaarlampen, ongeveer zoiets: http://www.allekabels.nl/e24-lamp/5008/1155134/e14-spaarlamp-7w-warm-wit.html

Graag wil ik weten of deze vervangen kunnen worden door deze LED's: http://www.allekabels.nl/e24-lamp/5008/1155136/e14-lamp-led-kaars-1w-warm-wit.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Led's leveren ongeveer 100 lumen per wat (de besten die je kunt bekomen , tenminste), een spaarlamp zit op 30-50 lumen per watt.
Je zult dus ongeveer 4-6 watt van de beste kwaliteit led lampen nodig hebben om de spaarlamp partij te geven.
Die zijn er maar waarschijnlijk nog (lang) niet in Nederlandse winkels.
Daarom heb ik ze zelf geimporteerd en heb ik door het hele huis ledlicht (warmwit) en dat bevalt me prima.

Helaas loopt Nederland ver achter en bevatten de ledlampen niet zelden verouderde led's met lagere lichtopbrengst.
Het lijkt wel of ze eerst de oude troep willen verkopen voordat de betere ledlampen hiet te koop zijn EN betaalbaar worden.
Zo heb ik een 50 Watt led die 4800 lumen geeft en weinig warmte.
Ze zijn in Nederland bij mijn weten niet in de handel.
Ik kan ook aan 100 Watt leds komen (in 6000K en 3200K) met tussen de 8000 en 9000 lumen.
Dat is heel veel licht.....

Wat je wil kan wel maar dan moet je over de grens kijken, richting het verre Oosten (daar waar de zon opkomt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een 9 watt spaarlamp (vergelijkbaar met 30 watt gloeilamp) vervangt door een 1 watt ledlamp, kom je hoogst waarschijnlijk 'licht tekort'. 1 watt led komt eerder in de buurt van een 15 watt gloeilamp. Je zou dus beter een 3 watt ledlamp nemen. En dan verschilt het per ledlamp nog wat de lichtopbrengst van die 3 watt dan is.

Verder is 'warm wit' bij ledlicht vaak toch anders dan bij een spaarlamp en al helemaal anders dan bij een gloeilamp. Als je het echt zeker wil weten, kun je beter ergens gaan kijken dan via internet bestellen.

Het blijft lastig om ledlampen met spaarlampen met gloeilampen te vergelijken, omdat de lichtopbrengst eigenlijk uitgedrukt zou moeten worden in lumen, en verder omdat de beleving van licht heel subjectief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan die zeker vervangen, maar het zal erg tegenvallen. LEDs zijn nog in volle ontwikkeling. Ik plaats er nog geen.
Een spaarlamp doet het ook goed. Houden zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is en blijft nog steeds erg verwarrend met die gloeilampen, spaarlampen en ledlampen.
Deze verwarring is ontstaan doordat we ons hebben aangeleerd, de hoeveelheid licht uit te drukken in watt.
Maar watt is het stroomverbruik van de lamp en niet de hoeveelheid licht dat de lamp geeft, dat is lumen!
Een lamp geeft dus een bepaalde hoeveelheid lumen.
Op de nieuwe lampen staat tegenwoordig, behalve de hoeveelheid watt, ook de lumen.
Als een spaarlamp zoals in de vraag 9 watt is, dan weet je nog steeds niet, hoeveel licht die lamp geeft ( lumen)
het zelfde geldt voor de ledlamp van 1 watt.
Zelf heb ik hier een ledlamp van 1 watt ( verkeerde uitdrukking dus) en die geeft weinig licht, ik gebruik hem als nachtlamp in de woonkamer.
Een spaarlamp van 9 watt, uit jouw vraag, geeft wel mogelijk wel 10 x zoveel licht, maar je kunt dit pas uitrekenen als je de hoeveelheid lumen weet en dat is voor ieder merk spaarlampen mogelijk weer anders.
Een winkel zoals Ikea hebben al deze lampen brandend!!
Ook heel belangrijk voor de kleur van het licht, want warm wit is niet altijd het warm wit dat we van ander lampen kennen.
Zelf heb ik al veel ledlampen in huis, van heel klein voor nachtverlichting langs mijn trap naar boven tot aan een spot in het plafond, als tuinspot en sfeerverlichting in mijn tuin.
Maar let op, de kleur van het licht, kan soms tegenvallen.
maar er zijn nu sinds kort, volkomen' normale' kleuren zoals we die gewend zijn van de gloeilampen.