Moet een moderne cv-installatie elk jaar gecontroleerd en schoongemaakt worden?

Collega's van mijn man zeggen dat dit nergens voor nodig is bij een moderne cv-ketel. Volgens mij moet elke verwarmingsketel elk jaar of zo gecontroleerd worden. Hoe zit het nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af sinds ik een nieuwe ketel heb! De eerste keer dat de onderhoudsmonteurs langskwamen heb ik gekeken wat ze deden. Dat was: de gasdruk controleren, de waterdruk controleren, en kijken of de ketel het deed. Dat was het. De vorige ketel werd nog opengemaakt, gestofzuigd en gepoetst. Maar de nieuwe ketel dus niet. Volgens de monteurs was dat niet nodig, en zelfs onmogelijk omdat de ketel zo gebouwd is dat je toch nergens meer bij kunt, en hij zichzelf schoonhoudt. Ik laat ze dus dit jaar maar niet meer komen. Volgend jaar misschien weer eens. Of in 2014.

Het beste antwoord

een nieuw cv-installatie hoeft niet direct na één jaar te worden gecontroleerd. maar na twee jaar zal je op ze minst de branders schoon moeten laten maken. gas mag dan een schone brandstof zijn maar na twee jaar zullen ze toch schoon gemaakt moeten worden. ook de warmte wisselaar zal naar verloop van tijd schoongemaakt moeten worden i.v.m. kalk aanslag. de warmte wisselaar is vaak van aluminium, kalkaanslag kan op langer termijn gaatjes veroorzaken. en de warmtewisselaar is een vrij duur onderdeel van je cv. dus eens per jaar laten controleren en schoonmaken is zeker geen weggegooid geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het onderhoud is jaarlijks belangrijk om de cv installatie up to date in orde te houden en te zorgen dat alles goed functioneert.
11 jaar geleden
Elke CV ketel moet ieder jaar worden schoon gemaakt. Dat is beter voor de ketel en daardoor blijft ie beter werken. En hij wordt dan meteen nagekeken. Eventueel vullen ze de kachel voor je bij, misschien heb je problemen met de ketel en willen ze de waakvlam iets beter voor je af afstellen.
Maar ze moeten ieder jaar weer worden schoongemaakt. Vooral omdat er altijd een actieve waakvlam is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn vorige (oeroude) ketel had al geen waakvlam meer. Mijn huidige (nieuwe) ketel dus al helemaal niet meer. Een waakvlam is pure energieverspilling.
Inderdaad wat al gezegd wordt is de onderhoudsinterval van moderne ketels meestal eens per twee jaar. Dit staat in de handleiding van de ketel vermeld.

Eens per jaar, bij voorkeur voordat de winter begint, dan komt de tijd dat ie er weer tegenaan kan, de druk controleren is geen overbodige luxe, hoe modern de ketel ook is. Dit kun je gewoon zelf doen. De druk mag tussen de 1,5 en de 2,5 bar liggen. Is de druk te laag, dan gaat de ketel constant in storing, en is de druk te hoog, dan krijg je problemen met lekkages, vooral bij het overstortventiel, en hierdoor zal de cv installatie sneller van druk gaan.

Laat het onderhoud door een goede, erkende installateur doen, ik hoor nog weleens verhalen van mensen die juist na de onderhoudsbeurt problemen met de ketel kregen omdat de monteur te slordig was.