Hoelang kan je een wasmachine bewaren?

Ik heb 12 jaar geleden een wasmachine (bovenlader) gekocht echter staat deze al 12 jaar niet in gebruik.
De wasmachine ziet er nog prima uit maar kan ik de wasmachine eigenlijk nog gebruiken... en hoelang is een wasmachine houdbaar eigenlijk, of te wel, hoelang kan ik een wasmachine bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat er geen THT datum onderop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onderop? ik ga dat ding niet optillen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk trouwens dat na 12 jaar t stikkertje met de datum wel vervaagd zal zijn

Het beste antwoord

Als je machine al die tijd in huis heeft gestaan, dus niet bloot is gesteld aan extreme condities dan lijkt het me geen probleem. Ik zou hem met een gemiddelde belading uitproberen en af en toe kijken of alles nog goed gaat; zo niet meteen stroom eraf en kraan dicht. Er kunnen elektrische contacten wat zijn gaan oxideren (niet gevaarlijk maar dan stopt het ergens) of slangen zijn verteerd en dan lekt hij (niet waarschijnlijk, maar toch een reden om regelmatig te kijken).
Al met al verwacht ik geen problemen, gewoon proberen en hoogst waarschijnlijk kun je nog jaren probleemloos wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is maar één manier om te weten of ze nog werkt: aansluiten en testen. Misschien is één en ander vastgeroest, maar het zit er ook in dat ze nog perfect werkt. Had onlangs hetzelfde probleem met een benzine-grasmaaier die sinds 1999 buiten gebruik was (omdat ik geen tuin meer had). Benzine in gegoten (wat er sinds 1999 nog inzat was verdampt), starten en maaien én jawel, hij deed het prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruikt voor je nederwiet zeker ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jonkerfrans: neen, ik heb géén nederwiet in de tuin of in huis, alleen gras en enkele bomen.
Is niet zo makkelijk te beantwoorden, het is geheel afhankelijk hoe de wasmachine is opgeslagen.

Is de wasmachine droog en stofvrij verpakt opgeslagen zal er op het elektronisch gebied weinig aan de hand zijn, is er vocht en / of stof in de machine gekomen is het verstandig om hem eerst door een monteur na te laten kijken.

Daarna is het van belang of de trommelbeveiliging nog aanwezig is, is deze verwijdert is het mogelijk dat de veren waar de trommel aanhangt uitgerekt zijn en de trommel de gehele machine stukslaat bij het centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande berichten:

Controleer bij de eerste test ook goed of de machine niet lekt. Rubbers kunnen bij langdurige opslag poreus worden en daardoor lekkage veroorzaken.