Is het normaal dat een koelvries combinatie er in de winter mee stopt?

Vorig jaar Augustus een nieuwe koel/vries combinatie gekocht. Afgelopen winter stopte de vriezer ermee (alle vlees enz. ontdooid) Terug naar de winkel. De verkoopmedewerker wist me te vertellen dat dat heel normaal is: Vanaf 5 graden werkt de motor van de koeling minder omdat het buiten koud is daarom vriest de vriezer niet meer.

Klopt dit? Het is in mijn bijkeuken koud, maar zeker niet tegen het vriespunt. (halfsteens muur)

Als ik dit geweten had dan had ik een aparte koelkast en een losse vriezer gekocht.

Wat kan ik hier eventueel tegen doen?
Vanwege de ruimte is de bijkeuken de enige plek waar hij kan staan.

Het gaat om een huurwoning (Isolatie enz.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou maar eens terug gaan naar de winkel. Want de temp. Wordt aan de binnen kant gemeten niet aan de buitenkant. Want die koelkast is goed geisoleerd. En eis maar dat ze het gaat maken.

Antwoorden (4)

Natuurlijk is dit niet normaal. Je hebt vast nog garantie op het apparaat. Maak hier gebruik van.
Het gaat hier om een vriezer. Ik zou er spoed achter eisen. Ken je rechten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen dat is helemaal niet normaal.
Als staat die aan de noordpool de temperatuur moet binnenin bij - 17 °C blijven.
Typisch antwoord voor iemand die er niets van kent en de mensen met een smoesje wandelen stuurt ! ! !.
Onmiddellijk uw garantie claimen want u heeft recht op 2 jaar garantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal onjuist antwoord, helaas.
Een combi vriezer/koelkast kan simpelweg niet functioneren beneden een bepaalde temperatuur, die in feite boven het vriespunt ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal niet, de temperatuur wordt intern gemeten en niet extern maar het is nogal wiedes dat de motor niet meer zal aanslaan als de temperatuur buiten de kast lager is dan binnenin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact.
Als de omgevingstemperatuur lager is dan de temperatuur van de koelvak, dan slaat de motor uit en gaat de vriesvak langzaamaan ontdooien.
Alleen speciale apparaten met twee motoren, één voor koelvak en één voor vriesvak kunnen blijven functioneren bij lage temperaturen, en zelfs niet allemaal.
De verkoper heeft gelijk.

Ik heb ook een koelkast in de schuur (zoals veel andere mensen), maar deze gebruik ik alleen voor bier, witte wijn, frisdrank en dergelijk, geen spullen die écht bederfelijk zijn.

Wat je in ieder geval nooit moet doen is de motor van de koelkast laten draaien als de buitentemperatuur lager is dan wat er in het instructieboekje staat vermeld. De meeste koelkasten zijn niet bedoeld om te functioneren met een buitentemperatuur onder de 7-8°C. Mijn ervaring is dat de gemiddelde koelkast toch blijft werken onder die temperaturen, maar dan is er een dikke kans dat de binnentemperatuur niet stabiel blijft (vandaar dat ik geen bederfelijke spullen daarin heb staan), zeker in het vriesvak.
Overigens, vriezen of niet vriezen is niet zo’n grote zorg. Een temperatuur boven of onder de 0°C is van belang voor systemen die met water werken, want de koelvloeistoffen in een koelkast bevriezen niet op 0°C, dus je hoeft niet bang te zijn voor schade aan de leidingen. Alleen water vriest op 0°C, en alleen ijs zet uit en kan dus een leiding laten barsten.

Dus mijn advies: als je ziet dat de temperatuur gaat dalen tot onder de minimum werktemperatuur van je koelkast (even het weerbericht in de gaten houden), dan schakel je de koelkast uit, en het blijft zo tot het einde van de vorstperiode.
Om te voorkomen dat de binnenkant van de koelkast en vriesvak beschimmelt, moet je de deur op een kiertje open laten. Dat kan met behulp van een doek, bij voorbeeld. Dan heb je nog altijd een voorraadkast voor de wintermaanden waar de temperatuur ongeveer gelijk staat aan de buitentemperatuur (als het goed is, is dat toch koud), en de volgende lente hoef je niet een nieuwe te kopen.

Wil je je koel/vries combi tóch aan laten staan de hele winter door, dan kan je overwegen om een kleine antivorst kachel aan te schaffen bij een bouwmarkt. Het kost hooguit een paar tientjes, en deze zorgt dat de temperatuur in je bijkeuken, zeker als deze goed geïsoleerd is, binnen de range blijft waar je koelkast werk (nogmaals, ff het boekje raadplegen, en de kachel hierop instellen)

Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt aannemelijk. Toch vind ik het jammer dat dit niet even gemeld wordt bij aanschaf. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar ieder verkoper wil juist... verkopen!
Misschien als je had verteld dat het bedoeld was voor de bijkeuken waar de temperatuur laag kon worden... maar ja, dat is nu niet meer het geval.
Ik heb even wat handleidingen van koel/vriescombinaties opgezocht. In bijna elke gebruiksaanwijzing wordt gesproken van een minimum omgevingstemperatuur waarin het apparaat functioneert.
Hieruit kun je dus concluderen dat het "normaal" is dat de apparaat ermee stopt beneden een bepaalde temperatuur.

Eigenlijk ook wel logisch, want je een koelkast op +6 graden zou afstellen terwijl de buitentemperatuur +1 is, zou hij als een kacheltje moeten gaan werken om die 5 graden erbij te krijgen.