Ik heb een kookplaat van Baumatic gekocht zonder snoer, hoe sluit ik de juiste kleuren van het snoer aan op de plaat?

Ik wist wel dat er geen stekker bij zat alleen ik wist niet dat er helemaal geen snoer bij zat. Het is dus een neopreen snoer voor aansluiting op een perilexstekker.
Alleen zijn het 5 kleuren en volgens mij heb ik maar 4 aansluitingen.
Links naar rechts, een aansluiting met een teken van drie streepjes horizontaal en een verticaal
Dan L1, L2 en N
Wie kan mij helpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Raadpleeg een elektriciiën...

Op Wikipedia is te lezen:
In de woningbouw wordt de perilex contactdoos vooral gebruikt voor:
(...)
* het aansluiten van een kookplaat op 2 fasen en 2 nullen (2x230V kookgroep). Deze aansluiting is niet gestandaardiseerd en zal dus altijd met een tweepolige spanningszoeker gemeten moeten worden voordat een kookplaat aangesloten wordt. Vaak wordt echter aangehouden: klem "N" voor de eerste nul, klem "L1" voor de tweede nul, en klem "L2" en "L3" voor de beide fasen. Echter ook komt voor: klem "N" voor de eerste nul, klem "L2" voor de tweede nul, en klem "L1" en "L3" voor de beide fasen. Daarom voor het aansluiten van het kooktoestel altijd eerst de aansluiting in de wandcontactdoos meten.
* het aansluiten van een kookplaat op 3 fasen en 1 nul (krachtgroep).

(de aardleiding in bovenstaande situaties altijd aan te sluiten op het aardcontact PE)"

Toegevoegd na 2 minuten:
NB:
het symbool bestaande uit een vertikaal streepje met 'gecentreerd' daaronder drie horizontale streepjes in aflopende grootte is de 'aarding'.
11 jaar geleden
De geel/groene draad gaat aan de aansluiting met de verticale en horizontale streepjes (aarde), de blauwe draad is voor de N (nul) aansluiting. L1 en L2 zijn 2 fase-aansluitingen, die verbindt je met de gelijknamige aansluitingen op de Perilexstekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan hou ik dus een draad(kleur) over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, de kookplaat gebruikt maar 2 van de 3 fasen. Het is gebruikelijk om voor fase 1 (L1) de bruine draad te gebruiken, fase 2 met 1 van beide zwarte draden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ik heb een electricien gebeld en die zei me dat ik de kleuren als volgt aan moest sluiten in de kookplaat. Groen/geel op de PE, bruin op L1, zwart op L2, en grijs en blauw samen op N, klopt dit?
Zo ja, ik heb de kleuren in de stekker zelf precies zo gedaan zoals de oude situatie was, (kookplaat en oven, vorige bewoners). Is dit juist of moet dat nu ook weer anders.
Zwart en bruin op L1 en L2, blauw op N en geel/groen op dat teken met streepjes, dat is de aarding of PE.
U moet wel over een net van 400V + Nulleider + aarding beschikken.
Op de foto heeft blijkbaar de aansluiting 2N~.
Tss L1 en N heeft u 230 Volt
Tss L2 en N heeft u ook 230 Volt.
Tss L1 en L2 heeft u 400 Volt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel tussen L1 en L2?
(Ik dacht 320 Volt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook niet onbelangrijk.
Meten !!!
Je wil ook weer niet L1 en L3 te pakken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ahum, 320 moet 380 volt zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In uw verdeelbord noemen de 3 fasen R-S-T
Die komen overeen met L1-L2-L3.
Bij u heeft u maar 2 fasen nodig en dat maakt echt niet uit of dat nu R-S of S-T of R-T is want die hebben onderling 400 Volt en tss elke fase en de Nulleider 230 Volt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger was dat 220 V - 380 V, nu is dat 230 V - 400 V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger? sinds wanneer is wortel2 x 230 volt 400 geworden?
Verder zou het niet uitmaken als het gelijkstroom was maar weet niet of de kookgroep nog iets doet met fase verschuiving doet.
(Een elektromotor maakt wel wat uit welke fase je pakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kookvuur is een Ohmse belasting waarbij het draaiveld niets uitmaakt en het maakt dus niet belangrijk is welke 2 van de 3 fasen men gebruikt.
1,73 x 230 V = 397,9 V afgerond dus 400 Volt.
Ik heb nog geen enkel naamplaatje gezien met 397,9 V.
Daarbij 220 x 1,73 = 380,6 wat ook niet gebruikt werd ! ! !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsss. Weer wat geleerd. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een monofase motor (R,S of T + N) maakt het niet uit welke fase u neemt want het is de hulpwikkeling welke de draaizin bepaald.
Enkel bij een 3 fasige motor is het draaiveld van belang want door willekeurig 2 van 3 aansluitdraden om te wisselen gaat het draaiveld omkeren. Dit even ter verduidelijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, dat is dan de aansluiting 1N~ op mijn foto.
Dan gaat wel het volledig vermogen daar die één fase en Nulleider. Het is steeds beter om over meerdere fasen te spreiden. Die kookplaat heeft een vermogen van 7,5 kW.
Op 230 Volt mono (1N~op foto) aangesloten is dat al vlug 32 Ampère, dit moet u al aansluiten met minimum 6 mm².
Als u diezelfde kookplaat aansluit op 2 x 400 V + Nulleider heet u maar 16 Ampère per fase die u kan aansluiten met 2,5 mm² (2N~op foto)! ! !
Dat die afzonderlijk afgezekerd moet worden in de verdeelkast is nogals evident en daarom hiet niet vermeld.