Wat is sterker: een ontbijtbord van porselein of van aardewerk?

Wat is sterker: een ontbijtbord van porselein of een ontbijtbord van aardewerk?
Graag met onderbouwing.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Porselein is, in tegenstelling tot aardewerk, niet
poreus. Je kunt porselein onderscheiden van aardewerk door het tegen het licht te houden. Dun porselein laat licht door, aardewerk niet. In het algemeen geldt dat het materiaal harder is naarmate het meer licht doorlaat.
Aardewerk is dus poreus en daarom wordt het meestal geglazuurd. Alleen Chinees aardewerk is ongeglazuurd.

Beide materiaalsoorten zijn kwetsbaar en breekbaar. Maar omdat aardewerk poreuzer is dan porselein breekt het sneller en brokkelt het gemakkelijk af. Dus een ontbijtbord van porselein is sterker.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een ontbijtbord van porselein is over het algemeen sterker dan een ontbijtbord van aardewerk.

Ik heb een artikel voor je gevonden waarin het verschil goed wordt uitgelegd:

www.maxwellandwilliams.nl/nl/press/materials/.../Tafeltrends-54.pdf

Porselein is verkrijgbaar in diverse kwaliteitsvormen
waarvan een aantal met name worden gebruikt voor de productie
van serviezen. Het goedkopere aardewerk wordt hier ook wel
voor gebruikt, maar de voordelen van porselein wegen hier doorgaans
niet tegen op. Zowel het mengsel van grondstoffen als de
baktemperatuur spelen hierbij een belangrijke rol.
Wit of hard porselein is sterker dan aardewerk. Groot voordeel
ten opzichte van aardewerk is de fijnere structuur. Is de glazuurlaag
van aardewerk eenmaal beschadigd dan is de poreuze
structuur een ideale plaats voor bacteriën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je link werkt niet! Mooie avatar, eigen werk?