Op hoeveel graden moet je handdoeken wassen?

Ik ben bezig het huishouden te leren en heb een vraagje.

Ik wil handdoeken wassen. De handdoeken hebben vale kleuren (lichtoranje, lichtgroen) en zijn al vaak gewassen, dus ze geven niet af ofzo. Maar op hoeveel graden moet ik ze wassen? En valt dit onder bonte of witte was?

Ik heb trouwens een Miele wasmachine mocht dat wat uitmaken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Toevoeging: bedankt allemaal! hoeveel ml waspoeder moet er bij? (uitgaande van een normale hoeveelheid was)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
75.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveelheid waspoeder: zie de gebruiksaanwijzing wat op de doos staat.

Het beste antwoord

Na je toevoeging nog een antwoord: hoeveel wasmiddel er in moet is afhankelijk van het middel. Kijk maar op de fles of het pak: er staat altijd voorop hoeveel wasbeurten er gedaan kunnen worden, en achterop staat de toepassing. De meeste wasmiddelen zijn erg geconcentreerd, dus hoeft er maar een kleine hoeveelheid in de machine. Men heeft snel de neiging om teveel wasmiddel te gebruiken.

In andere antwoorden zie ik 40 of 60 graden staan. Ik laat het ook afhangen van de mate van vervuiling. 50 graden is trouwens op veel machines ook mogelijk ;-) Daarnaast kun je meestal ook nog kiezen voor een langer of een korter programma. Kwestie van uitproberen wat jou het beste bevalt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt allemaal!

Andere antwoorden (4)

Als ze niet echt heel vies zijn, gewoon op 40 graden en het is bonte was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mogen bij de witte was op 60°C maar evengoed bij de bonte was op 40°C
Daarvoor moet u eerst de etiketten kunnen lezen met diverse aanduidingen. zie 1e link.
Nadien sorteren op soort en kleur, enz, zie 2e link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je handdoeken vallen onder de bonte was; ikzelf was ze altijd op 40 graden, dat is meestal voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handdoeken minimaal 60 graden, het is nl een fabel wat (helaas) veel mensen geloven dat 40 graden voldoende is.
Bij 40 graden gedijen de bacteriën op zijn best en op 60 graden gaan de meesten dood.
Het is een keus: of visueel schoon (40 graden) of hygiënisch schoon (60 graden), ik zal voor de laatste kiezen.
En het valt onder bonte was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe ik ook hoor, op 60 graden. Ze hebben vaak toch een poosje vochtig gelegen voor ik ze was, en ik heb het wel graag echt schoon. + van mij.