Vast frituur vet, hoe doe ik dat in de friteuse. Gewoon die blokken in de pan leggen en laten smelten? of in het mandje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet wel dat bakken in vloeibaar vet veel minder ongezond is dan in vast vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel eens van transvet gehoord Benzemens?
De meeste vaste vetten zijn wat dat betreft een stuk stabieler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om vloeibaar of vast maar om de soort vet. Linolzuur is slecht voor je in grote hoeveelheden maar meervoudig onverzadigd vet, waar de meeste frituuroliën en -vetten van gemaakt zijn is eigenlijk veel te instabiel om te verhitten. Verzadigd vet, zoals kokosolie, palmolie en rundvet zijn veel stabieler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooie toevoeging/uitleg Keesvi :)) @gast:
NIET enkel in het mandje aangezien het element dan door kan branden, of minstens steeds afslaat en weer aan kan slaan. een blok onder het mandje (dus op het element) en eventueel wat in het mandje als het er niet onder past of het te zwaar gaat worden op het element.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, Eucalypje. En dan ben ik nog lang niet volledig, bedacht ik me vanmorgen op weg naar mijn dankbare dagelijkse uitdaging, want hard vet door hydrogenering is wel slecht en hard rund- palm- en kokosvet niet. Sommige soorten verzadigd vet verhogen het cholesterol en sommige andere soorten weer niet. Als ze het cholesterol al verhogen doen ze dat met zowel het LDL als het HDL. Hee, HDL moest toch juist hoog zijn? Ik bedoel maar dat Oliën en Vetten een veel genuanceerder verhaal is dan de meeste mensen beseffen, een rad voor ogen gedraaid door Unilever en de MVO. En met die laatste bedoel ik geen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd: Je hebt een bovengemiddelde kennis over en belangstelling voor voedsel. De meeste VAN NATURE harde vetten (bij kamertemperatuur en lager), bedoelde je daarom ongetwijfeld. Gehydrogeneerd vet is ook stabiel maar eigenlijk weer te stabiel, zou je kunnen zeggen. Slechter kun je niet binnenkrijgen met je voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde het simpel houden, mensen die vragen hebben na zo'n opmerking mogen altijd doorvragen. Ik vind het verhaal niet genuanceerd het is simpel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrogenering
"Hydrogenering of harden is een chemisch proces, ..."
We maken van goeie vetten transvetten: Eet smakelijk.
(slechter kan inderdaad bijna niet) En ik kan nog wat verder gaan:
"kokosvet geurloos", klinkt eigenlijk ook niet echt lekker.
Het is wel beter dan veel andere vetten en voor frituren maakt het weinig uit, maar ga je het puur eten, dan puur kokosvet nemen. Het kan nog simpeler:
Is het niet op een natuurlijke manier en met de hand te maken, dan heel goed opletten. (ga er maar vanuit dat het slecht voor je is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met ontgeuren van kokosolie door middel van stoom heb ik weinig moeite, hoewel die kokosgeur me in de meeste gevallen echt niet hindert. Met chemische processen op zich heb ik geen moeite. Ik heb gisteren nog een brood gebakken. Da's nogal toegepaste biochemie, zou ik zeggen. Tenzij je een echte caveman bent kun je er weinig moeite mee hebben dat de boterhammetjes ervan me uitstekend gesmaakt hebben bij mijn lunch. Het was overigens wel speltbrood. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het verder niet gebleekt of op een andere manier behandeld is ok, maar dan nog wordt het verhit en je weet niet wat dat precies doet.
Maar dat is eigenlijk alleen belangrijk als het puur gegeten of gesmeerd wordt, voor bakken/braden/frituren is het niet interessant. Ik had het eigenlijk nog over vetten, maar op zich.. Dat brood was toch wel zuurdesem?
Het ligt een beetje aan de grenzen van "met de hand" maar brood is met de hand te maken, als een grondoven nog mag. Ik wil eigenlijk grotendeels af van brood, lastig omdat ik een echte broodeter ben. Ik wil alleen steeds meer naar vetvertering toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, gewoon gist. Ik heb namelijk ook nog zoiets als een bijna fulltime baan om dat brood en nog een paar dingen op de plank te krijgen. Veel meer brood dan enkele boterhammen per dag eet ik overigens niet eens. Ik neig langzamerhand ietwat naar paleo, hoewel ik nergens in wil doorschieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik haal brood "gewoon" in een (natuur)winkel, zelf zuurdesembrood maken zie ik mezelf ook nog even niet doen.
Paleo heeft veel goeie dingen, maar is het voor mij niet. (ook afhankelijk van hoe streng je het ziet)
Granen mogen best wel, alleen niet veel,
melk en kaas zeker wel, alleen wel onbewerkt/rauw. (dit is voor mij ook nieuw, ik ben lang anti melk geweest)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij ligt het ook allemaal niet zo zwart-wit. Koolhydraten kunnen best wat minder dan aanbevolen. Melk is voor baby's maar hoeft voor volwassenen niet slecht te zijn. Geraffineerd toch maar liever fors beperken. Olie haal ik bij voorkeur bij de natuurvoedingswinkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een paar voedselintoleranties/allergieën wordt het vanzelf zwart-witter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geloof ik graag, Jackd.

Antwoorden (4)

In de pan, smelten laten en mandje erin. Na het frituren mandje erin laten. Bij het verschonen iets laten warm worden en terug gieten in de verpakking of een lege fles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf laat ik de blokken eerst smelten in een pan op het vuur want als je dit laat smelten op de warmteelementen in je frituur dan gaat het behoorlijk stinken en roken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het gesmolten is,dan in de frituurpan doen en daarna de frituur aanzetten om op de temperatuur te komen die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ comp. :)
ik snij het blok frituurvet eerst aan stukken en dan in de pan langzaam laten smelten , kloar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1) Zorg ervoor dat de frietpot proper is, het oude vet of olie eruit.
2) Leg de blokken vast frituurvet in de frituurpan zonder mandje.
3) Laat de blokken rustig smelten op de laagste stand.
4) Wanneer het vet vloeibaar is kan je het mandje erin dompelen.
5) Laat het vet op de gewenste baktemperatuur komen (160-180°C) en begin te bakken.