Met de hand wassen bespaart veel water. Als je de kosten voor de vaatwasser ook meetelt dan bespaar je ook veel geld door met de hand te wassen. Dit is niet alleen bij een huishouden van een persoon maar ook bij een huishouden van 4 personen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vaatwasser gebruikt meer water maar gebruik ook neg eens stroom wat je anders niet zou gebruiken.
11 jaar geleden
Daar zijn heel veel onderzoeken over geweest, jij wilt alleen het water weten: dan moet ik eerst weten hoe jij afwast. Ga je eerst voorspoelen en spoel je het sop af met warm water dan wint de afwasser maar dan mag je geen kleine afwasjes doen omdat je alleen bent, dus afwassen alleen als de vaatwasser vol is.

Als jij 1x per dag afwast, niet met een stromende kraan voorspoelt dan wint het teiltje met gemak, zeker als jij met halve vaatwasser wast.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergat ik nog: meestal vergelijken ze het voor een normaal gezin en vergelijken ze de kosten op basis van het verbruik aan water, de electra voor de afwasser en het gas voor het hete water. Soms komt de afwasser er dan beter uit, zeker als er veel en langdurig wordt voorgespoeld, niet wordt voorgespoeld bij de afwasser en je meerdere keren per dag afwast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het hangt af van een aantal factoren. Als je meerdere malen per dag met de hand afwast (zal in een meerpersoons huishouden eerder gebeuren) dan kan de vaatwasser water besparen. Groot voordeel van zo'n apparaat vind ik het lege aanrecht, terwijl het ding toch maar eens per dag hoeft te draaien, of zelfs eens per twee dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken mensen met TWEE afwasmachines, ze vullen dus door tot er één vol is en ze zetten hem aan. Daarna gaan ze verder met de volgende en gebruiken de net schone afwasinhoud gewoon als kast, want daar pakken ze hun schone spullen uit (hoef je hem niet meteen leeg te ruimen).