Hoe kies ik een airconditioning?

Ik woon in een warm land met veel luchtvervuiling en wil een nieuwe airco aanschaffen die de lucht ook zuivert.
Nu zijn er veel merken die reclame maken met Ionisatie en anti-bacterie en anti-virus filters.
Werkt dat echt? En wat werkt dan?
Het gaat me om een vaste airco, geen mobiele.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De buitenlucht dient om de buitenunit te koelen en die lucht BLIJFT buiten. De lucht die door uw binnenunit stroomt om te koelen/verwarmen is alleen binnen lucht. Ik denk dat daar wel Vestel verkopen of Berkel, beide uitstekende merken.
Ionisatie, anti-bacterie en andere apparaten kan u best als afzonderlijke apparaatjes kopen dan zijn die goedkoop, in combinatie met uw airco drijft dit alleen de prijs gevoelig op en met als extra nadeel dat die dingen veel minder lang meegaan dan de airco zelf. Nog veel plezier in de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koop een goed merk, bijvoorbeeld Daikin of Mitsubishi en LAAT het installeren. EN laat je niks wijs maken over filters, vervuiling komt op allerlei plekken je huis in en wordt niet door de airco afgezogen naar buiten. De binnenunit blaast namelijk alleen de gekoelde lucht die door de buitenunit wordt aangezogen van buiten.

En al zou een filtertje werken, dan is het altijd maar voor even want ze moeten regelmatig gereinigd worden en dat schiet er meestal bij in. Dat maakt het vervuilingsprobleem alleen maar erger.

Daikin maakt de meest stille airco's en zijn zo stil dat je er prima bij kunt slapen. Goedkope dingen van de bouwmarkt zien er hetzelfde uit, maar maken een herrie en zijn onbetrouwbaar op langere termijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schreef al dat ik in een warm land woon - andere merken dus hier. En er zijn ook geen bouwmarkten.
Je zegt dat de binnenunit de gekoelde lucht blaast die door de buitenunit wordt aangezogen van buiten. Is het niet zo dat de lucht gerecycled wordt en dus dezelfde lucht telkens langs het filter komt?
Natuurlijk moeten filters regelmatig gereinigd worden, dat doen we dus ook!
paulus811
12 jaar geleden
De merken die ik noem leveren over de hele wereld (zie daikin.com), maar omdat ik niet weet in welk land je woont, kan ik je niet de juiste link geven) Het recyclen van de lucht in een kamer doen alleen mobiele airco's en dat is de reden dat ze niet werken (nog buiten het feit dat ze een enorm kabaal veroorzaken). Dit type airco zuigt namelijk de warme lucht vanuit andere kamers het vertrek in dat gekoeld moet worden. Kamers zijn namelijk niet luchtdicht. Bij een vaste airco zuigt de buitenunit de lucht aan en leidt deze naar de verdamper die de lucht koelt. Daar zitten wel filters tussen, maar dat is hetzelfde spul dat ook in afzuigkappen zit. En bacteriën buiten kunnen houden is natuurlijk een fabeltje, die zitten namelijk op alles en iedereen en laten zich niet tegenhouden door deuren ramen en aircofilters.