Hoe komt het dat ik ijsvorming heb aan de binnenkant van mijn koelkast?

Ik kan iedere 4 dagen een ijsklomp van de achterwand aan de binnenkant van mijn koelkast halen. Iemand een idee? de thermostaat werkt gewoon. De koelkast temperatuur is ook niet te koud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
67.1K

Het beste antwoord

Rijp op achterwand is redelijk normaal zodra er een "laag" van ijs ontstaat is er iets mis met de koelkast.
Kan verschillende oorzaken hebben, meest voorkomende zijn:

*Afvoer vocht (achter in koelkast, in gootje, klein gaatje) zit verstopt even doorprikken met bijv. breinaald of kleine schroevendraaier......opgelost.
*Ventilatie niet voldoende (staat tussen muren in of er staan spullen bovenop)
*Koelkast sluit niet goed, kijk of "magneetrubber" volledig afsluit op kast. dit kan vaak verholpen worden door juist afstellen van deur en anders de rubbers vervangen.
l
Als er op de achterwand van een koelkast veel ijs zit, kan dat betekenen dat de koelkast versleten is. Bepaalde delen van het koeltechnische gedeelte zitten dan verstopt, of het filtersysteem voor het koelmiddel is dichtgeslibt. Als het deurrubber en de themostaat in orde zijn is er een dergelijk koeltechnisch probleem wat vaak erg kostbaar is om te repareren.

Advies is dan ook niet te ver te gaan met repareren van dit soort klachten.

Hopelijk zit de oorzaak en oplossing hierbij, anders te raden gaan bij de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij komt dat doordat de koelkast soms te lang open staat en daardoor kan er condens onstaan dat weer tegen de achterwand blijft zitten waardoor dit veranderd in ijs.
Dit effect komt ook voor bij oudere vriezers.

Tegenwoordig hebben veel koelkasten dit probleem niet meer, dit wordt voorkomen door de interne lucht circulatie.
(let hierbij op het "no frost" logo)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat het al na 4 dagen is, dat is wel heel erg snel! Misschien ergens een gat zichtbaar in de rubbers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de deur een uur los laat staan dan krijg je ook veel rijp en ijsvorming,maar dat doe je niet.
dus moet je het zoeken in de deurafsluiting,als de rubbers heel zijn en goeg sluiten kan er geen valse lucht inkomen.
kijk even naar de deur,als de koelkast een beetje op leeftijd komt wil de deur wel eens iets naar beneden zakken,vooral als er veel gewicht in de flessenhouders staan.
doe hem gewoon even dicht en kijk naar de bovenste rand of deze wel goed sluit.
en let er op of het lampje wel goed uitgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de deur niet goed afsluit, ontstaat er ijsvorming in de koelkast. Om uit te vinden of de deur goed afsluit, sluit je de deur met een stuk papier ertussen. Trek vervolgens aan het stuk papier. Wanneer je tegendruk voelt, sluit de koelkastdeur goed. Voelt u geen tegendruk, dan sluit de deur niet voldoende af. Voer deze test regelmatig aan alle vier de zijden van de koelkastdeur uit.
Als de deur niet goed blijkt te sluiten controleer dan of de deurvergrendeling de deur goed gesloten houdt.