Hoe word ik een goede fotograaf?

Volgens verschillende mensen heb ik aanleg voor fotografie. Ik heb echter geen opleiding van die aard gevolgd en heb daar nu ook geen tijd voor. Toch wil ik via internet of zo een beknopte cursus volgen of nuttige tips krijgen van ervaren fotografen. Wie kan me technisch enkele zaken bijbrengen waardoor ik nog betere foto's kan maken. Qua compositie en originaliteit zit het goed, ik zoek meer theoretische bagage.
Ik stel me soms vragen bij AV/ TV, welke iso waar, etc.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Antwoorden (11)

Ik wil er zelf ook meer mee. Heb geen opleiding daarvoor en door het veel te oefenen krijg je het sneller onder de knie. Haal anders een boek uit de boekhandel of de bieb. Fotografie voor dummies is een goed boek :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je veel van kan leren is medefotografen die hun kennis en ervaring delen op verschillende fora op internet. Voordeel daarvan in dat jij ook je foto's kunt plaatsen, waar je van meer ervaren mensen (vaak ook professionals) feedback krijgt op je materiaal.

Je kunt daar ook terecht met al je vragen (vaak al een keer gesteld en dus makkelijk terug te vinden).

Daarnaast is het ook nog eens een fantastische inspiratiebron!

Toegevoegd na 47 seconden:
De bronnen zijn links naar twee fora waar ik goede ervaringen mee heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou
* je kunnen aansluiten bij een fotoclub bij jou in de buurt.
http://www.fotobond.nl/interactief_sitesclubs.htm

* Een cursus gaan volgen, bijvoorbeeld bij een Centrum voor de Kunsten. Die zijn er in heel veel plaatsen. Heel betaalbaar. Maar ook bij het LOI of
http://www.fotoschool.nl/

* je aanmelden bij een goed fotoforum, waar je je foto's kan laten beoordelen.
De topper wat mij betreft (klein, maar heel serieus) is:
http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php

* Online cursussen:

http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/
http://cursus.fotobeurs.com/fotografie/
http://www.fotografietips.nl/
http://www.digitalefotografietips.nl/

En er zijn er nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je in de avonduren toch een cursus volgen, verder heel veel oefenen en kijken naar foto's van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ideeën voor andere technieken kun je goed uit fotoboeken opdoen.
Verder proberen door de ogen van anderen naar je foto's te kijken en verder vooral leren weggooien.
Hoe meer je weggooit hoe beter je werk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier is om veel werk van anderen te bekijken. Om hun verhalen te lezen en te lezen wat hun nu inspireert.
Dit is een site:
http://www.photofacts.nl/fotografie/bloggers.asp

Lichtmeten is het eerste wat een fotograaf moet leren:
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16a.htm#voorbeeld

Deze site legt veel techniek uit:
http://www.cambridgeincolour.com/

Een workshop is echt heel leuk. Dan ontmoet je andere studenten met dezelfde passie. Samen kunnen jullie beter worden. Dit kan ook op een fotoclub natuurlijk.
www.fotogram.nl is een goeie voor workshops.

Fotografie bestaat eigenlijk uit twee onderdelen voor een beginner. De techniek om de perfecte foto te krijgen en geen mislukte opnames. Alles bewust, zoals belichting, scherpte/onscherpte, beweging, flits, enz.

En inhoudelijk goede foto's. Hiervoor moet je veel fotograferen en vooral je werk ter beoordeling laten zien. Zodat men/of jezelf hierop positieve kritiek kan geven.

Lidmaatschap op een goed fotoblad. Zelf vind ik zoom.nl wel aardig.
DigiFoto pro is voor mij een topblad wat eens in het kwartaal uitkomt.
http://www.digifotopro.nl/

Toegevoegd na 4 minuten:
Vergeet die eerste link maar. Voor inspiratie kom ik ook uit op de site van digifoto:
http://www.digifotopro.nl/rubriek/128/inspiratie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefenen, heel veel oefenen met fotograferen.
In de meeste woonplaatsen is er een fotoclub, daar kun je praten met meer ervaren fotografen.
Soms word er gevraagd naar een assistent bij een fotostudio, zulke baantjes zijn zeer leerzaam.
13 jaar geleden
Een basiscursus zou goed genoeg zijn.. Als je maar weet van sluitertijden en wat een diafragma doet :-)
Isowaarden zijn zeer belangrijk bij analoge fotografie, bij digitaal is dit niet meer zo'n punt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op veel plaatsen kun je voor relatief weinig geld foto-technische boeken kopen van Michael Freeman. Hierin zet hij de door jou gevraagde dingen heel helder uiteen, met voorbeelden en allerhande tips. Kijk eens rond, hij heeft heel wat geschreven.( en nog veel meer gefotografeerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga op cursus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben fotograaf en ik wil waarschuwen voor die forums. Professionals zal je er bijna niet tegenkomen. Ik ken slechts 1 forum waar een gepensioneerde vakfotograaf aanwezig is. En hij strooit dat niet rond, ik ken de man persoonlijk vandaar dat ik het weet. Zelfs zijn werk word op dat forum door de gezaghebbende egotjes afgekraakt, niet wetend dat de man een leven van professionele fotografie echter zich heeft.

Op die forums zal je de lust van fotografie snel verliezen omdat het daar overwegend gaat om de prijs van je spullen en daar een flink aantal ego's rondlopen die zonder google ook niets weten. Het enige wat je daar bereikt is dat je evenveel voorstanders als tegen standers vind van jou foto en iedereen vind het net even iets anders goed en daarin spreken ze elkaar vrolijk tegen.

Het is daar meer een zaakje van, ik vind jou goed dus vind jij mij goed. Voor iemand die serieus beginnend in de fotografie bezig wil, is dat niet de beste plaats om te zijn.

Mijn tip is:

Zet een advertentie op marktplaats waarin je vraagt naar de Elseviers Foto en Film Encyclopedie. (oudere uitgaven: Focus Elsevier) Of zoek het boek actief zelf.

Hier staat een wereld informatie geschreven door journalisten en schrijvers die begrijpelijk kunnen schrijven. Ontzettend veel stukken geschreven door echte vakfotografen zoals Wout Gilhuis, Fred F Hasselhof en vele anderen. Heel veel afbeeldingen en grafieken. Fotografie, compositieleer, dokawerk (is intussen achterhaald) en technische zaken als optiek en lensfouten.

Het boek was vroeger vrezelijk duur en wordt al een tijdje niet meer gemaakt. Ik weet niet op er nog oplages in en voor het digitale tijdperk zijn gemaakt. Je zou dit bij uitgeverij Elsevier kunnen navragen.

Ondanks het doka (DOnkere KAmer) werk door de techniek is achterhaald, is 90% nog steeds zeer bruikbaar. Dik boek was vroeger zeer gewild op vaktechnische scholen zoals de Fotovakschool. Naar ik heb gehoor is het nog steeds een gewild boek.

Ook uitgeverij Lecturama heeft een mooie serie boeken over fotografie uitgebracht. Ze brachten die uit per onderwerp, bijvoorbeeld portretfotografie. Deze boeken kom je nog regelmatig tegen en zijn een goed houvast voor de beginner.

Kijk eens bij Cameranu.nl in Urk. Ze hebben enkele hele mooie fotografieboeken in de winkel.

Nogmaals: blijf weg bij die forums, je hebt er geen donder aan. Eventueel mag je mij wel mailen.