Ik heb een beperkt budget en wil een spiegelreflexcamera kopen, ik zou heel graag advies willen.

Het sparen gaat ineens een stuk sneller en het moment kan best snel komen dat ik er een gaan halen.

Er zijn een paar camera's bijgekomen, dit is mijn totale lijstje.
- Sony A230
- Sony A330
- Nikon D3000
- Canon 1000D
- Panasonic Lumix DMC-G1
- Olympus E-520

Ze moeten beschikken over de volgende dingen:
- Stabilisatie
- Sowieso in pakket moet een lens zitten, zodat ik gelijk kan beginnen.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen, meningen en andere suggesties.

En ik hoor veel verhalen over Canon/Nikon...maar waarom?
Tegenwoordig worden er toch geen slechte toestellen meer gemaakt?

Als je een apparaat aanraadt, dan hoor ik graag de reden erbij!

Bedankt!

Toegevoegd na 2 dagen:
--update 20/07--

Gisteren rond wezen kijken,
Ik begon bij de MediaMarkt waar ik de A230, D3000, D5000, 1000D, E450, A500 in handen heb gehad.
De Olympus vallen af omdat de verkooppunten beperkt zijn en er toch niet helemaal uitspatten. De Panasonic G1 is er ook niet doorheen gekomen.
De 1000D is in verhouding met de rest te duur en de Sony A230 is niet helemaal mijn ding, iets staat me niet helemaal aan maar weet niet precies wat
Ik kwam bij de fotograaf, en ik legde uit waar mijn eisen lagen en het voornaamste doel met wat ik wil fotograferen, ze heeft me verteld dat soms liveview wel handig kan zijn.
Ik kwam weer terug bij de Sony A330 , die qua kwaliteit - prijs verhouding goed te naam staat...
Heb nog niks gekocht, maar voorkeur neigt wel beetje naar A330. Zijn er mensen met ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
steef, wat gaaf dat je fotografie leuk vindt!
met je mobiel gave foto';s gemaakt zeg, pet af.
zag je picasa-pictures.
ikzelf ben Canon-minded, gewoon mijn favo toestel.
en vanwege enige fysieke beperkingen een canon powershot a-95, wordt niet meer verkocht geloof ik.
is een 'zware' oudere, prima voor mij.
mijn broer fotografeert veel, is op vakantie, even denken....
zie hier http://www.patnan.net/fotografie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij fotografeert met een olympus zag ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Olympus is afgevallen voor mij.
De kans is het grootst dat ik voor de SONY A330 ga....

Het beste antwoord

Zoals je zegt zijn er veel verhalen over Canon en Nikon. En inderdaad gaat het dan niet om de kwaliteit, maar om de kwantiteit.

Want deze twee merken zijn zo ingeburgerd dat je voornamelijk met de accessoires helemaal uitkomt. Er zijn zoveel merken lenzen die vaak wel voor Nikon of Canon geschikt zijn. Daar hebt je voor deze twee merken altijd de ruimste keuzes.

Voor de andere merken is dit niet gegarandeerd.

Ik heb een paar jaar geleden een Nikon D80 gekocht. Ik had toen de keuze tussen Canon en Nikon (uiteraard). Waarbij op dat moment (een momentopname) Nikon net even beter uit de bus kwam. Dit omdat de zoeker veel groter was dan die van Canon.
De keuze was niet eenvoudig, en ik heb in de winkel mijn definitieve keuze gemaakt. Toen ik daadwerkelijk de camera's in mijn handen had.

Tot op heden nog absoluut geen spijt.

Ik raad je toch aan om of voor Canon te kiezen of voor Nikon. Bij camera's is de eerste keuze belangrijk, want eenmaal gekozen blijf je toch wel aan het merk/systeem vastzitten. Bij de andere merken is het vaak het eindstation. En als je verder wilt moet je toch weer overstappen. Dat betekend nieuwe camera en lenzen.
Zo heb ik onlangs een goedkope analoge SLR gekocht op marktplaats. Ook Nikon natuurlijk, zodat ik de lenzen kan meenemen. Was iets van 25 euro, omdat ik op ISO3200 moest gaan schieten.

Als je bij Nikon/Canon begint, dan kan je later eenvoudig naar een meer professionele keuze toe (als de hobby uit de hand gaat lopen). Dan kan je vaak de lenzen behouden. Kies daarbij wel voor 'analoge' lenzen en niet voor digitale, anders kan je nooit de stap maken naar full-frame camera's.

Binnen Nikon/Canon heb je camera's voor iedere persoon in alle prijsklassen. De andere merken blijven vaak in de consumenten markt en kan je niet meer groeien. Dit komt natuurlijk omdat Nikon/Canon door de professionele fotografen de enige keuze is.

Vergeet de belangrijke extra's niet: 2e accu, cameratas, geheugenkaart, statief?, flitser? Kost ook geld.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kan op www.flickr.com/cameras eens die camera opzoeken en de beelden bekijken. Ga dan naar 'recent' zodat je de nieuwste beelden ziet. Deze beelden zijn vaak niet nabewerkt en zie je dus de ruwe kracht van de camera.

Hier zijn wat reviews:
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_a330_review/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!!!
Maar hoe kan ik zeker weten bij Flickr of de foto's wel of niet bewerkt zijn/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je zien doordat de foto's wat vlak zijn, te donker en niet helder genoeg.
Bewerkte beelden hebben ook vaak een goede inhoud. Onbewerkte beeld zijn vaak snapshots door amateurs in de automatische stand. Voor een sony A300:
Deze zijn bewerkt:
http://www.flickr.com/photos/djkj/4313111281/
http://www.flickr.com/photos/varuni7/4779163015/ Deze zijn niet bewerkt:
http://www.flickr.com/photos/petydurpics/4811217889/
http://www.flickr.com/photos/45192879@N02/4811802766/ Alle voorbeelden komen van dezelfde camera af. Je ziet dat de bewerkingen heel goed zijn en de fotograaf ook veel beter is. Slechte foto's komen dan niet door de camera, maar door de fotograaf.
Maar van de slechte foto's kan je juist wel het ruwe bestand bekijken en beoordelen op: scherpte, natuurlijke helderheid, kleur (behalve als het beeld te donker is).
http://www.flickr.com/photos/petydurpics/4811217889/
is onbewerkt, maar de belichting is wel goed (toeval??), hieruit kan je mooi de helderheid bepalen. Bewerkte beelden moet je overslaan in je beoordeling, want daarvan wordt de helderheid, belichting, contract en scherpte aangepast.

Andere antwoorden (5)

Veel hangt af van wat je wilt gaan fotograferen.
Als je b.v. architectuur fotografeert wil je weinig vertekening liefst tot aan de randen, voor sport zal dat weinig uitmaken.
Als je geen spijt wil krijgen zal je zo goed mogelijk moeten nagaan wat je wilt gaan doen.
Als je dat weet zou je met die gegevens naar een niet te grote vakhandel kunnen stappen. Je betaalt dan misschien een paar tientjes meer, maar je vergroot de kans aanmerkelijk dat je nog lang geniet van een camera die bij je past.
Bij een discount weten ze vaak niet eens wat ze over de toonbank schuiven, laat je daar niet toe verleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb, toen ik er een wilde, heel uitgebreid gekeken naar wat een goede camera was. Vergelijkende sites op internet.
Ik kwam terecht bij een EOS van Canon, ook al vanwege de zelfreinigende sensor. (Dan hoef je niet van tijd tot tijd naar de vakman om schoon te late maken)
Het is een perfecte camera. Eigenlijk al vanaf de 300. Ik heb er zelf een gekocht (via marktplaats , best link maar hartstikke goed) met een 17/85 lens (super!) en voor mijn kinderen een 300 of een 350 (We hebben er allemaal een) .Alles via marktplaats ; en alles hartstikke goed. Best veel geld nog, maar stukken goedkoper dan nieuw in de winkel. En op de meesten was nog garantie.
Hoe dat kan? Je hebt van die fanaten, die willen, zodra er een nieuwer type uit is, deze ook meteen hebben. Nergens voor nodig.
Mijn schoonzoon wint regelmatig prijzen ( natuurfoto's en van zijn kinderen) met een 350. Schitterende resultaten!
De Nikon wordt ook hoog aangeprezen, maar heeft voorzover ik weet geen zelfreinigende sensor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik een maand geleden een Nikon D3000 gekocht met een 18/55 lens, hij heeft stabilisatie (die kan je zelf aan of uit zetten)
Ik ben er super tevreden over, de foto's zijn haarscherp zonder ruis, geen afdrukvertraging, met de 18/55 lens heb je een aardige groothoek en hij kan ook lekker inzoomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt altijd veel gesproken over Canon en Nikon, minder over de anderen, omdat deze twee veruit de grootste zijn, de meeste modellen en accessoires hebben, en dus altijd en overal te gebruiken zijn voor alle mogelijke werkzaamheden, wat gdanonym ook al aangeeft.
Ook ik heb een jaar of drie geleden een D80 van Nikon aangeschaft (ik had al Nikon's, alle objectieven nog bruikbaar), en op één klein dingetje na (ruis bij ISO 800+ ) buitengewoon tevreden.
De D3000 of D5000 is voor een beginner een prima keuze, houd er alleen rekening mee dat op die modellen oudere objectieven niet AF zullen zijn, er zit geen motortje in, verder puik.
Heel veel fotoplezier!

Toegevoegd na 1 dag:
Naar aanleiding van je uitbreiding:
Live view lijkt leuk, maar buiten (als de zon schijnt) heb je er niks aan. De sony lijkt ook mij een goede camera, is een nakomeling van de konica-minolta, maar Sony is nu eenmaal géén camera fabriek, maar een electronica concern, wat bij mij altijd een beetje wringt, hoewel het natuurlijk steeds dichter bij elkaar komt. Mijn advies blijft dan ook overeind: probeer in die prijsklasse een Nikon of Canon, dan zit je op termijn beter, er is gewoon meer "achterland"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het belangrijkste is de lens. als die goed is, worden de foto's ook goed. Uiteraard moet de fotograaf de apparatuur dan wel goed bedienen. de kwaliteit van de camera zelf doet daar niet veel meer aan af. als je een beperkt budget hebt en je wilt je beperken tot het niet professionele, dan kun je het beste een goedkopere kopen. merk maakt niet zo veel uit. bedieningsgemak (en dat is persoonlijk en dus voor iedereen anders) staat voorop. dus gewoon winkels afstruinen en proberen.
succes er mee.