Welke fotocamera geschikt voor groot printen?

Hallo, ik ben kunstenaar. Ik teken en schilder en van het eindresultaat maak ik een foto welke ik vervolgens inlaad in de computer. Na digitaal nabewerken en schilderen wordt het eindresultaat geprint op plexiglas in maten die gaan vanaf +/- 1 meter hoog x breed. Ik gebruik momenteel Sony cybershot DSC Rx100 a 20 mp camera. Ik wil echter een camera waarmee je op groot formaat kan drukken (zelfs >1 meter) en je ook nog dichtbij (+/- op 1 meter afstand) het uiteindelijke kunstwerk kan bewonderen zonder pixels te zien. Welke camera kan ik het beste kopen binnen een prijs range van 500 - 2000 euro).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
gvrox
3 jaar geleden
Heb je er ook al aan gedacht dat je meerdere foto als "panorama" aan elkaar kunt stitchen ? Het vergt misschien wat oefening om de juiste posities en instellingen te vinden om de foto's te maken zodat de stitcher zonder vervorming er 1 afbeelding van kan maken. Welke software tegenwoordig hiervoor het beste is, weet ik niet, misschien dat er ervaringsdeskundigen hier op GV zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank @ gvrox voor je reactie. Ik denk dat werken met panorama in deze niet nodig is. Ik maak namelijk een foto van een schilderij op papier van meestal A1 formaat. Het is letterlijk een foto van een papier op een schildersezel. Het is geen groot oppervlak, maar de kwaliteit moet dus dermate goed zijn dat je de foto kunt uitrekken tot + 1 meter zonder kwaliteitsverlies.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank@inekez1! Hier kan ik zeker wat mee!
gvrox
3 jaar geleden
@ArtbyTar kennelijk begrijp je niet wat ik bedoel; je zegt dat het niet nodig is, en toch is 1 foto niet voldoende voor je. Kun je me zeggen hoe je mijn reactie hebt opgevat (en de conclusie getrokken dat het "niet nodig" is), zodat ik het kan verduidelijken ?

Antwoorden (2)

Voor dit doel is je huidige camera prima geschikt. Wel belangrijk is het gebruik van de juiste camerainstellingen: ISO handmatig op 100 (of lager) zetten, fotograferen in RAW op het grootste formaat, niet te ver inzoomen, zorg voor voldoende omgevingslicht en de juiste combinatie van korte sluitertijd met voldoende scherptediepte. Ook al fotografeer je een 2D-opject, juist als je relatief dichtbij staat is het verschil tussen het midden van de tekening en de randen van de tekening al snel te groot bij een kleinere scherptediepte. Neem de foto wat groter dan de tekening zelf en snij de randen er daarna in de computer af. De meeste onscherpte zit dan in de randen die je weggooit en niet in de tekening zelf.

Verder is het vooral belangrijk om in de computer te werken op het uiteindelijke formaat. Dus niet eerst gaan bewerken en daarna het geheel opblazen om passend te maken voor de print. Meteen de RAW foto uitsnijden en opslaan in je uiteindelijke formaat, of nog iets groter zodat je eventueel later nog een uitsnede kunt maken. Ga je in je bewerking aan de slag met layers, houd er dan rekening mee dat je een gigantisch groot bestand krijgt. Je computer moet dat wel aan kunnen. Een gemiddelde simpele laptop is hiervoor niet geschikt. Besteed je budget zo nodig aan een nieuwe computer.

Kies een printbedrijf dat ook echt mooi scherp kan printen. Zeker de goedkopere online bedrijfjes waar je digitaal je jpg-bestand kunt uploaden doen dat niet. Dan kan je bestand nog zo scherp worden aangeleverd, als het te grof wordt geprint heb je daar niets aan. Printen op papier wat vervolgens op het plexiglas wordt gelamineerd, wordt over het algemeen veel scherper dan een print rechtstreeks op het plexiglas. Althans, een paar jaar geleden. Ik zit er niet meer zo in nu en de techniek verbetert continu dus wellicht is het nu anders. Laat bij verschillende bedrijven een uitsnede (1:1 formaat van je grote werk) maken op een klein paneeltje. Dan kun je vergelijken welk bedrijf, of welke techniek, het mooiste resultaat geeft.
3 jaar geleden
Neem een toestel die niet uitsluitend roept een hoge resolutie te hebben maar ook een groot oog. Fotografeer in RAW en indien nodig een lage ISO waarde. Een goede fotohandel kan je ook goed adviseren.