Welk objectief van onder de 300 euro is geschikt voor het fotograferen van hard rennende dieren?

Ik heb nu de 55-250mm (met IS) en heel vaak is het zo dat als ik op een rennende hond focus (vanaf de voorkant, zijkant gaat nog wel), het scherpstellen te lang duurt want dan rent hij alweer uit het scherpe gebied. En ik wil mijn diafragma natuurlijk niet zo klein maken dat ik geen mooie scherptediepte meer heb.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een canon uit de EOS serie. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien beter om op een foto forum te stellen deze vraag

Antwoorden (3)

Autofocus en een snelle sluitertijd heb je nodig. Het objectief is hieraan ondergeschikt. Een snelle motordrive helpt ook. Kan je de mooiste foto uitkiezen. Of tijdens de reeks opnames in het scherptegebied spelen met de focus. Ik denk dat je voor een scherpe actiefoto ook een beetje geluk moet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat je met 300 euro niet ver komt. In de fotografiewereld is dit voor objectieven echte low-end. En low-end objectieven kennen een langzame autofocus.

Ik heb wel wat tips voor je. Ten eerste zal je camera ook een continue autofocus hebben. Dat wil zeggen dat hij zijn focus continu blijft uitvoeren op het onderwerp. Zoek dit eens op in de handleiding (ik ben een nikon man).

Als tweede kan je ook gaan leren om handmatig scherp te stellen. Hiermee hij jij alle controle en kan je naar je eigen behoefte de scherpte aanpassen.
Dit is natuurlijk moeilijk, maar in de fotografie is het wel zo dat oefening baart kunst.

Je kan ook meetrekken met het onderwerp om een achtergrond wazig te krijgen.

Een reportage flitser kan ook extra meehelpen om het onderwerp te bevriezen (binnen 5m).

Je zegt dat je een mooie scherptediepte wilt. Maar helemaal wazig, zodat niets meer herkenbaar is, zal ook niet zo mooi zijn. Als kijker van een beeld wil je een dier graag in zijn omgeving zien. (zie voorbeeld foto's)
Bovendien kan je een mooi kader maken met een ingezoomd beeld, daarmee hoeft de achtergrond niet perse wazig te zijn.

Voor elke fotograaf geldt dat hij zijn apparatuur moet kennen. Weten wat de mogelijkheden zijn en voldoende moet oefenen om dit in de praktijk te kunnen uitvoeren. En natuurlijk zal hij soms met niets terugkomen, dit zal echter veel beter worden, daar hij elke keer wat leert.

Jij hebt nu geleerd dat de autofocus zoals jij die toepast niet afdoende is. Ik heb je nu twee nieuwe tips gegeven. Hiermee kan jij verder experimenteren.

Hoe moeilijk is het om je diafragma open te houden om een mooie onscherpte in je foto te krijgen, en tevens een bewegend object binnen je scherptediepte te houden.
Experimenteer hier ook mee, zie wat je scherptediepte (met een kleinere diafragma) doet om je onderwerp scherp te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 goede coach, top!
Wat gdanonym ook al zegt, continu autofocus instellen. Camera probeert dan te anticiperen op de beweging, en loopt een beetje mee met het onderwerp, wat niet altijd lukt bij de consumer DSLR's, wel bij de semi pro en pro modellen. De lenzen van Canon moeten het eigenlijk allemaal wel kunnen bijbenen, maar de body is de bottleneck, die zijn niet allemaal even goed.