Hoe bereken ik welke brandpuntsafstand ik nodig heb bij een lens?

Stel ik wil een bepaald beeld vastleggen van 370 mm breed met een lens die gemonteerd is op een afstand van 300 mm. Valt er dan te berekenen wat voor lens ik nodig heb, met name de brandpuntsafstand?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Camera's
2.5K

Antwoorden (1)

Met de lenzenformule kan je de brandpuntsafstand relateren aan de beeldafstand en de voorwerpsafstand:

1/f = 1/v + 1/b (f=brandpuntsafstand, v=voorwerpsafstand, b=beeldafstand)

Als je alleen S, de sterkte van de lens, weet, dan kan je

S =1/f gebruiken.

Is dit voldoende voor je probleem?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Weet je ook wat de voorwerpsafstand is of hoe ik daar aan kom?