Wat is het verschil tussen 35mm, 70mm, hd en imax film?

Ik heb er nooit echt over nagedacht eigenlijk. Ik dacht dat HD wel goed zou zijn voor bijna alles. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat 35mm film is en wat het verschil is daarmee tussen 70mm, 65mm, of IMAX

5 jaar geleden
in: Camera's
5.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Maar ik heb eigenlijk geen idee wat 35mm film Bedoel je daarmee te zeggen dat het concept van analoge film je niet duidelijk is? Het werkt hetzelfde als een fotocamera vroeger werkte. Er werd een rolletje met chemische film achter een lens en sluiter gestopt. De sluiter opent en laat voor een korye tijd licht door. Dat licht wordt opgevangen door een speciaal chemische goedje op de film en verandert hiermee in (negatieve) kleur (of zwart-wit).
Lukie02
5 jaar geleden
superbedankt zeg! Goeie uitleg:D

Het beste antwoord

De maat en/of de resolutie en daarmee dus deels de kwaliteit van de opname en het feit of het medium digitaal of analoog is.

35mm is de diagonale maat van de analoge film die tot ergens in 2000 de standaard was voor bijna alle bioscoopfilms. In sommige gevallen werd gebruik gemaakt van 65mm film (70mm als het audio deel erbij was geplakt). Dit had een betere beeldkwaliteit, hoewel 35mm nog steeds enorm goed is (of het beter is dan HD/2K of niet wordt over gekibbeld en is niet zo makkelijk technisch te beargumenteren omdat HD digitaal is in pixels en 35mm analoge film).

Ergens in de jaren 2000 is men gaan experimenteren met digitale opnames voor cinema (welke omgezet werd naar 35mm) en later met digitale projectoren (zodat de hele distributie digitaal kon). Toen heeft men 2K en 4K als standaard genomen. Resoluties die dichtbij 1080p (HD) en 2160p (UHD) staan.

Dan is er nog de speciaal voor eigen cinema's ontworpen 70mm IMAX analoge film welke nu door IMAX Digital wordt overgenomen.

Een mooi vergelijk tussen de formaten om een idee te krijgen van de fysieke verschillen
https://static1.squarespace.com/static/57b3b9d41b631b812c376270/t/596429f0cd0f6883341459a9/1499736567228/

Wellicht zag je al dat ik het had over 2K dat is namelijk het digitale equivalent voor 35mm en niet "HD". HD is een consumentenontwikkeling, de stap die het mogelijk maakte om van inferieure videobanden(VHS) met weinig beeldlijnen, naar SD kwaliteit op DVD's aan te komen op HD-kwaliteit op Blu-rays zodat je een visuele beleving hebt die niet veel afwijkt van wat je in de bioscoop ziet. Nu wordt dat in de bioscoop met 4K en in de consumentenwereld voortgezet met Ultra-HD.
Dus nee HD(of 2K) is niet goed genoeg voor alles. Je kan moeilijk met een HD-opname een "4K-Blu ray" vullen. Of een IMAX scherm. Dat zou er niet zo best uitzien.

https://www.slashfilm.com/wp/wp-content/images/zz1bcb112e.jpg
Toegevoegd op 04 augustus 2018 11:56: afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Hier een wat slordige en nattevinger vergelijk van kwaliteit: Lage kwaliteit:
(super)8mm film
VHS
240p SD (standaard kwaliteit)
16mm film analoog
Digital 8
DVD
480p/576i HD kwaliteit
35mm film
2K
Blu ray
1080p UHD kwaliteit
65/70mm (IMAX)
4k
UHD Blu ray
2160p Super Hi-Vsion
8K