Wat is de ideale camera voor reizen, point-and-shoot en nèt even beter dan een smartphone?

Ik ben op zoek naar camera die in de auto mode beter platen levert dan de top smartphones, zoals iPhone 8 en Samsung S9.

Ik wil namelijk niet in de weer met kitlenzen, i.v.m. reizen en heb geen behoefte om bij iedere plaat de sluitertijd, ev, ISO en dergelijke te moeten instellen.
Een camera met goed bokeh-effect zie ik als een pluspunt.
ik wil voornamelijk landschappen fotograferen, met daarin mensen op de voorgrond.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Antwoorden (2)

De beste point and shoot camera is de Sony RX100, deze week is versie VI op de markt gekomen. De camera kan zich meten met een spiegelreflex als het om fotokwaliteit gaat vanwege de grote sensor. Vrijwel alle point and shoot camera's hebben een kleine sensor.

De RX100 kan bovendien filmen in 4K en heeft een intelligente automaat waarbij vrijwel iedere foto raak is. Daarnaast kun je ook alles handmatig instellen als je daar behoefte aan hebt. Versie VI zal rond de 1200 euro gaan kosten, maar versie III is kwalitatief niet veel minder en al voor rond de 500 euro te koop. Lagere versies zou ik niet kopen.
Zeker op lange reizen is de draadloze overdracht van foto's van de RX100 naar bijvoorbeeld een iPad of iPhone (of willekeurig ieder andere tablet of smartphone) ideaal.
Toegevoegd op 08 juni 2018 19:45: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Paulus, bedankt voor je antwoord. Staat nu op mijn verlanglijstje!
paulus811
5 jaar geleden
Ga de camera eens een keer bekijken, het is een heel handzaam ding maar heeft de kwaliteit van 'een grote'. Veel professionele fotografen gebruiken deze camera naast hun spiegelreflex. Nog een tip, een goede camera is nog geen garantie voor goede foto's. Als je voor deze camera gaat, koop dan ook het boek (downloaden voor 25 dollar) van Gary Friedman. Daarin lees je hoe je met lastig licht toch goede foto's maakt en waar je op moet letten bij de compositie van een foto.
Paulus 811 heeft zeker gelijk! Ik zou ook de RX100 Mark 3 aanraden!!