Is de Canon eos60D aan veroudering onderheven, voor sportfotografie?

Hallo. Ik zit al enige tijd in de sportfotografie en mij is meer dan bekend dat voor sportfotografie een snelle sluitertijd, en goed licht nodig is. Na een aantal tutorials op Youtube, onder andere van Pim Ras, ben ik het volgende filmpje tegengekomen: https://www.youtube.com/watch?v=tvhBP6i4J4U

Dezelfde instellingen als in het tutorial hierboven, heb ik toegepast aan mijn camera (Canon 60d) maar de sluitertijd gaat lang niet zo snel als in het filmpje.

Kan het zijn dat de driver, in mijn camera verouderd is? Of dat mijn camera niet zo'n snelle sluitertijd kan krijgen? Ergens heb ik het idee namelijk dat mijn camera al verouderd is, en dat ik op zoek moet naar een nieuwe, wil ik mooie foto’s kunnen maken.

Ik hoor graag meer van (ervaren) sportfotografen op deze site.

Alvast reuze bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
De Canon eos60D heeft ook een sluitertijd van1/8000 sec en highspeed.
Dit is wel leuk... je zal echter ook genoeg licht (lees een goede lens) moeten hebben om dit enigszins te kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb toch sterk de indruk dat mijn camera de foto's niet snel genoeg maakt. Het zal aan de instellingen liggen. Reuze bedankt!
TurfGraver
6 jaar geleden
Let wel, in filmpje wordt voor een vast sluitertijd gekozen (dus niks automatisch).
Als er voldoende licht door de lens komt kan daarmee ook een fatsoenlijk foto gemaakt worden. Anders zullen ze onderbelicht zijn.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ooh, en "Ik hoor graag meer van (ervaren) sportfotografen op deze site." ben geen ervaren (sport)fotograaf meer sinds de boel digitaal is geworden.
Ervaring speelt sinds digitaal niet meer zo'n rol, wel geld. ;-)
gvrox
6 jaar geleden
Bedoel je misschien de burst rate, dus het aantal foto's per seconde? Dat is iets anders dan de sluitertijd. Het maximaal aantal foto's per seconde is afhankelijk van het cameratype; hoe nieuwer en hoe meer high-end de camera is, des te hoger is dat aantal.

Antwoorden (2)

Met veroudering heeft dat niets te maken; als jij op je camera als sluitertijd bijvoorbeeld 1/1000 seconde instelt en de camera functioneert normaal, zal dat altijd 1/1000 seconde zijn. Als de sluitertijd zou afwijken, is dat een defect en geen veroudering. Maar hoe heb jij bepaald dat jouw sluitertijd langzamer is dan in het filmpje? Met het blote oog zijn snelle sluitertijden nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Dat jouw camera geen snelle sluitertijden kent, klopt zeker niet; volgens de specificatie van de camera (zie de link) kan de sluiter snelheden tot 1/8000 seconde aan en daarmee is hij dus uitstekend geschikt voor sportfotografie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb sterk het vermoeden dat je niet de sluitertijd bedoelt, maar de burst rate; het aantal foto's dat maximaal per seconde gemaakt kan worden. Dat is een eigenschap van de camera, en kan niet ingesteld worden (hooguit trager gemaakt). De 7D is gewoon een stuk sneller dan de 60D daarin.
De 60D is niet echt verouderd, en zou ook prima foto's moeten kunnen maken, maar als het ook gaat om precies het juiste moment te pakken te krijgen, dan maakt deze mogelijk niet snel genoeg na elkaar foto's in een reeks. Nieuwere camera's in dezelfde klasse, of camera's uit een hogere klasse zullen sneller zijn.
Toegevoegd op 28 februari 2018 20:09: tekst
gvrox
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zal dit er mee te maken hebben inderdaad. Bedankt.