Kan een macrolens ook op afstand scherpstellen?

Dat een macrolens dichtbij scherp kan stellen is duidelijk, maar kun je het ook gebruiken voor bijvoorbeeld landschapfotografie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
1.9K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt op afstand scherpstellen, maar de scherptediepte is dan minimaal. Dat maakt een macrolens dus ongeschikt voor landschapsfotografie. Je zou dan kunnen scherpstellen op 1 blad aan een boom, maar de rest van de boom wordt een beetje onscherp en het landschap voor en achter de boom wordt heel erg onscherp.

Een echte macrolens gebruik je alleen voor macro opnames dichtbij. Wil je een lens die je universeel kunt gebruiken, neem dan een zoomlens met grote lichtsterkte. Dat er 'macro' op een zoomlens staat, wil niet zeggen dat het een macro-lens is, maar dat je er macro-opnames mee kunt benaderen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, een hele duidelijke uitleg!
gvrox
6 jaar geleden
Klopt dat over de scherptediepte wel ? Ik dacht dat deze alleen afhankelijk was van de brandpuntsafstand in combinatie met het diafragma