Is direct, fel zonlicht schadelijk voor een camera sensor?

Want een uv-filter wordt voornamelijk gebruikt om de lens te beschermen tegen krasjes, maar heeft het uv gedeelte van het filter nog een nut?
Vroeger met analoge camera's was uv vooral schadelijk maar is dat het nog?

Of geeft een uv-filter een ander 'effect' aan de foto?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
5.2K

Het beste antwoord

Een UV-filter wordt inderdaad voornamelijk gebruikt ter bescherming van de front-lens van je camera. Als je op grote hoogte fotografeert (bijv. in de bergen) heeft het ook nog wel het voordeel dat je er een blauwzweem op je foto's mee voorkomt.
Direct zonlicht op je sensor kan niet meteen kwaad als gewone foto's maakt, bijv. op vakantie. Als je echter een tijdopname tegen de zon in zou maken, dus met lange sluitertijd, kan sterk zonlicht wel schade aan de sensor veroorzaken, dus dat zou ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wel of niet fotograferen maakt alleen uit bij camera's waar een sluiter in zit, anders wordt de sensor ook gebruikt terwijl je naar de juiste compositie op zoek bent. En ook met die camera's (o.a. spiegelreflexen) is de display te gebruiken ipv de echte zoeker. Er staat nergens (bij camera's die ik ken) een waarschuwing dat de zon niet in beeld mag, of niet tijdens het gebruik van live view (zo heet het gebruik van de display bij Canon). Dus in principe moet dat kunnen, bij alle camera's waar dat niet uitdrukkelijk afgeraden wordt.
De kwaliteit van de foto kan wel minder worden doordat de temperatuur van de sensor stijgt. Die stijgt toch al, als je de sensor ook gebruikt als zoeker. Camera's met of zonder (mechanische) sluiter moet je niet zo neerleggen dat de zon langdurig op de lens schijnt, zeker niet binnen de beeldhoek. Dan kan die sluiter of de sensor beschadigd worden.

Andere antwoorden (1)

Film is gevoelig voor UV licht en bevatte niet altijd een (goed) UV filter, zodat een extra UV filter op de lens nuttig kon zijn. Digitale sensors zijn minder gevoelig voor UV licht en hebben standaard een UV filter ingebouwd, waardoor een extra UV filter geen effect heeft. UV licht is niet meer schadelijk voor film of digitale sensoren dan zichtbaar licht. Fel licht, met of zonder UV, kan de film of de sensor beschadigen door warmteontwikkeling.