Welke instelling van de camera op mijn Samsung Galaxy Tab A tablet kan ik het best gebruiken als ik foto's neem uit een rijdende bus?

De vakantie komt er weer aan en dan reis ik in het buitenland met het openbaar vervoer. Vanuit de bus maak ik foto's van het landschap. De voorgrond van die foto's is dan onscherp want we rijden immers. De achtergrond (de verte) is wel goed. Als ik nu de instelling voor sportfoto's neem, zullen die foto's dan beter zijn? Of word de achtergrond dan juist vaag? De verte, met bergen, velden en dorpjes is voor mij het belangrijkst.

Ik wil het niet uitproberen want als die sportinstelling verkeerd is zijn mijn foto's naar de maan. Ik moet van tevoren zeker weten of die sportinstelling fout of goed is.

7 jaar geleden
in: Camera's
3K

Het beste antwoord

De sport-instelling zorgt inderdaad voor een kortere sluitertijd, waardoor de voorgrond minder wazig (bewogen) zou moeten worden. Echter, een kortere sluitertijd betekent ook dat er minder licht op de sensor komt, waardoor de hele foto meer ruis zal bevatten. Dit effect zal niet zoveel opvallen als het erg zonnig is, maar als het wat donker is dan zal de algehele kwaliteit minder zijn. Je zou onderweg wat testfoto's kunnen maken en die meteen beoordelen; bevalt de nieuwe instelling niet, dan gebruik je weer de oude.
gvrox
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sportinstelling is genoemd, terecht. Maar dichtbij flitst erg snel voorbij, dus daarvoor geldt: hoe korter hoe beter. Als je de ISO waarde (gevoeligheid) handmatig kunt instellen, is dat een manier om kortere belichtingen te krijgen. Maar wel eerst testen hoe ver je kunt gaan zonder overbelichting te krijgen. Hoeft niet vanuit een bus of auto, wel onder min of meer dezelfde licht-omstandigheden. En het is een uitruil met de kwaliteit: hogere ISO -> minder mooie kleuren en meer ruis.

Probeer als het kan toch een test te doen uit iets dat snel rijdt, want als de voorgrond niet scherp genoeg te krijgen is, kun je ook kiezen voor optimaal de verten, en laat die dichterbij onscherpte maar. Heel erg onscherp en nog erger wordt namelijk transparant. Maar die tweede tip niet als je maar 1 kans krijgt, je zit zelf namelijk ook te bewegen. En dan kan alles onscherp worden.

Laatste, extra: busruiten kunnen erg vies zijn.Schoon zijn ze zelden. Dus als je de kans hebt... glasspray, klein flesje, poetsdoek.