Waarom stelt mijn camera niet scherp bij actiefoto's?

Ik heb een Nikon Coolpix P100 en maak amateur-actiefoto's van het voetbalteam van mijn broer. De camera staat op sluitertijdvoorkeursstand op 1/800 of 1/1000, met continue focus, maar waar ik nu steeds vaker tegenaanloop is dat zodra ik scherp wil stellen op de voetballers, hij de focus niet kan vinden, op het beeldscherm zie je dan dat hij wel scherpstelt, nou ja de camera denkt dat hij scherp gesteld is, maar het beeld is gigantisch wazig. Ik moet dan soms even focussen op het gras kortbij, dan stelt hij weer goed scherp, en dan weer focussen op de voetballers en dan stelt hij meestal weer wel scherp, maar soms blijft het hele beeld dan wazig. Waar kan dit aan liggen? Want nu mis ik heel vaak belangrijke momenten omdat ik, ook al focus ik 10 keer achter elkaar op de voetballers, het beeld écht mega wazig blijft. In of uitzoomen maakt in dit geval niet uit, bij beide blijft het beeld wazig. Dus niet na fotograferen, maar je ziet op het scherm al dat het een gigantisch wazige foto gaat worden omdat hij niet kan focussen. Ligt het aan mijn instelllingen, of wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt voor jullie reactie! :-)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Knop bovenop (scene) op SPORT zetten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks! Ik ga het komend weekend proberen, al heb ik dan natuurlijk minder inspraak betreffende de instellingen, als hij goed kan focussen ben ik al heel tevreden! :D

Antwoorden (1)

Een compactcamera maakt gebruik van contrastdetectie, waarbij het beeld op de zoeker door een ingebouwde computer moet worden geanalyseerd. Bij inzoomen op een compactcamera wordt de beeldkwaliteit slechter (donkerder en minder contrastrijk) waardoor het voor de computer steeds lastiger wordt om scherpte te bepalen, zeker bij bewolkt weer. De computer in een compactcamera is daarnaast veelal niet krachtig genoeg om dat snel genoeg te doen bij bewegend beeld zoals rennende voetballers.

Een goedkope compactcamera is dan ook niet zo geschikt voor actiefoto's. Professionele voetbalfotografen maken gebruik van snelle camera's met contrastrijke en lichtsterke lenzen. Deze camera's maken daarnaast gebruik van fasedetectie, wat in theorie iets minder precies maar in de praktijk veel sneller werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okee, dankjewel voor je snelle reactie! Ik zal het toch met deze camera moeten doen omdat het puur voor de hobby is, en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik toch regelmatig echt haarscherpe foto's kan maken met deze camera! Het is gewoon lastig dat het, zodra het spannend wordt in het veld het steeds misgaat haha! Kan ik er toch iets aan verbeteren zodat het minder vaak voorkomt dat hij niet kan scherp stellen? Zijn het instellingen die ik kan aanpassen? Of een trucje waarop ik gemakkelijker scherp kan stellen ondanks een mindere camera? Of is het gewoon een kwestie van mazzel als hij wel scherpstelt en domme pech als ie het niet doet?