Wat is de beste resolutie om onderwater te filmen?

Wat is de beste resolutie om onderwater te filmen 1080p 30fps of 720p 60fps? ik kan trouwens ook 1080p 60fps maar ik vind dat niet echt nodig

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Antwoorden (1)

Elke resolutie is in principe goed onderwater, echter is het heel gemakkelijk om van een extreem hoge resolutie naar een extreem lage resolutie te gaan nadat je gefilmd hebt dan andersom. Je krijgt niet een heel mooi koraal rif wat geschoten is in SD heel mooi in HD of UHD. Daarom is gewoon de vuistregel alles in de hoogste resolutie te filmen, en het in de montage naar de juiste resolutie te brengen. De kosten van geheugenkaartjes is tegenwoordig geen belemmering meer om die reden op de resolutie te bezuinigen....

Het voert te ver voor deze vraag, maar effecten zoals pip/blur/pan-scan/scaling zien
er gewoon beter uit in HD of UHD omdat eventuele imperfecties minder opvallen nadat je deze dan eventueel zou downscalen... Met upscaling zorg je immers voor de vergroting van imperfecties....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dus gewoon 1080p 60fps?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nah, hoeft niet persé. 30fps is goed genoeg, zou zelfs kiezen voor 25 of 24 fps als die optie er op zat.... Aantal fps zegt niets over de kwaliteit, bitrate/codec/resolutie zijn veel belangrijker als definitie voor kwaliteit.