Waar staan stoplichten met geen lantaarnpalen in de buurt?

Hallo allemaal,

ik wil binnenkort een projectje gaan doen (zie: http://www.boredpanda.com/traffic-lights-long-exposure-photography-lucas-zimmermann/), maar voor dit project zijn stoplichten nodig maar geen straatlantaarns omdat die zorgen voor dat de foto minder mooi wordt. Zijn er misschien mensen die in Twente wonen en zo'n plek weten waar stoplichten staan maar geen lantaarnpalen laat dan alsjeblieft een reactie achter.

Alvast bedank!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Op een kruising van een provinciale weg? Denk dat je daar de meeste kans hebt.
Inekez1
7 jaar geleden
Als een kruising zo druk is dat er verkeerslichten staan, dan staan er zeker ook lantaarnpalen. Zelfs in het buitengebied staan op bijna elke kruising lantaarnpalen, ook als er in de verste verte geen stoplicht is te bekennen. De situatie wel stoplicht en geen lantaarns zul je in Nederland niet gaan vinden. Misschien ergens over de grens in Duitsland?

Antwoorden (1)

Er is één soort verkeerslichten die juist vaak op donkere plekken staan: seinen langs spoorwegen.
Spoorwegseinen staan overal, op regelmatige afstanden, ook waar geen kruisingen zijn, en bijgevolg ook op de meest afgelegen plaatsen.

Ik had oorspronkelijk deze fraaie foto in gedachten: rood sein nabij tunneluitgang:
http://www.railpictures.net/images/d1/5/8/6/2586.1307987427.jpg

In sommige landen heb je seinen die meer kleuren tegelijk kunnen uitstralen:
http://www.barraclou.com/stations/quebec/rule424_mediumtomedium.jpg.

Dat kan ook zonder gedoe met onderbreken van tijdopnamen al een mooi beeld opleveren!
Hier een zgn. seinbrug met 2 tweekleurige seinbeelden:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/55/0d/6d/550d6d11b720da45b527910983c3a4ad.jpg

Met een volle maan op de achter‘grond’ een fraai effect:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f6/b1/2d/f6b12d5dd62fa13f5c9105f5e39b739e.jpg

Voor pinterest-abonnees is hier misschien nog meer fraais te vinden:
https://nl.pinterest.com/xbowler/train-signs-signals/

Oranje van een seinlicht heet bij de spoorwegen “geel”, maar ziet er in de meeste landen helemaal niet erg geel uit:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fd/7d/dd/fd7ddd9f3f3d5d1969c86985676bd058.jpg

In Nederland werd kort na de oorlog ook zo’n soort systeem ingevoerd.
Later is het veranderd in een stelsel waarin net als bij een verkeerslicht slechts één kleur tegelijk brandt.

Voor foto’s waarbij meer kleuren van een sein zichtbaar moeten worden, is het handig als je begrijpt hoe dat de seinen werken.
Je hebt globaal gesproken twee soorten seinen. Je hebt seinen die meestal groen tonen, en seinen die meestal rood tonen. Je zult dus vaak met onderbroken tijdopnamen moeten werken om alle kleuren van een sein in een vergelijkbare lichtsterkte op één foto te krijgen.

Buiten stations langs de vrije baan vind je doorgaans automatisch werkende seinen. Die staan in beginsel op groen, tenzij er zich een trein in de pakweg anderhalve kilometer verderop bevindt (dan staat het sein op rood) of tenzij zo’n voorligger al weer een stukje verder is (dan staat het sein op geel, hetgeen wil zeggen dat een volgende trein moet gaan remmen omdat het na dat gele sein eerstvolgende sein op rood zal staan, want daar voorbij bevindt zich de voorligger). Treinen moeten (anders dan het wegverkeer) vanwege hun lange remweg altijd een vorm van remopdracht krijgen voordat een rood licht in zicht kan komen.

(vervolg hieronder)

Toegevoegd na 3 uur:
(NB: Blijf altijd buiten de hekken!)
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
(vervolg) Als je dus nét na de passage van een trein de lens open zet, krijg je eerst ongeveer bijna een minuut rood te zien, dan eenzelfde periode geel, en dan groen, dat aan blijft totdat een volgende trein gepasseerd is.
Deze seinen kunnen automatisch werken, omdat het enige gevaar waar ze voor moeten waarschuwen een langzaam rijdende of stilgevallen voorligger is. Er liggen geen wissels waarover ineens andere treinen in de weg kunnen komen te rijden.
Echter: er is één ‘maar’. Tegenwoordig staan er langs veel stukken ‘vrije baan’ óók seinen voor het bij uitzondering links rijden van treinen. Daar kan per spoor maar één rijrichting ingesteld staan voor de automatisch werkende seinen, en de seinen van de niet-ingestelde richting staan allemaal op rood, ook als er nergens een trein aanwezig is.
Tot zover de zogeheten automatische seinen. Die je juist ‘in the middle of nowhere’ vaak kunt aantreffen. Voor de volledigheid ook even wat over de andere seinen.
Je hebt op alle plekken waar je niet alleen op een voorligger zou kunnen botsen, dus bij stations en kruisingen en wissels en beweegbare bruggen, zgn. bediende seinen, en die staan normaal op rood, en ze kunnen pas een andere kleur tonen als er vanuit een seinhuis een “rijweg” is ingesteld voor een bepaalde treinbeweging. Het beveiligingssysteem zorgt daarbij dat geen andere treinbeweging dat ingestelde pad kan kruisen, en ook dat er geen trein op hetzelfde spoor van de andere kant kan komen. Zulke seinen tonen dus slechts vrij kort een andere kleur dan rood: de kleur kan groen zijn als het volgende sein eveneens niet rood toont, of geel indien het volgende sein wel rood toont.
Op sommige stukken spoorlijn liggen er ook wissels waar geen sprake is van een station, en op die plekken kunnen dus ook seinen staan die normaal rood tonen. Komend vanaf een stuk vrije baan zal er normaal in de buurt van elk ‘bediend’ rood sein ook nog één automatisch sein staan, dat meestentijds geel toont, niet vanwege een trage voorganger verderop die nog in de weg zit, maar vanwege het eerste bediende sein dat de toegang tot een bediend station met wissels of een beweegbare brug bewaakt en daarom meestentijds rood toont. Je komt met een trein in principe nooit na een groen sein ineens bij een rood sein (behalve in geval van een storing zoals een ontsporing of een onreglementaire roodseinpassage door een andere trein in de buurt). Meer uitleg en details vind je in de website van Marc Pieters: http://www.marcrpieters.nl/