Waarom kan ik de foto's van mijn DSLR niet op mijn computer zetten?

Ik heb sinds kort de Canon D1300 en wilde de foto's die ik tot nu toe heb gemaakt op mijn computer overzetten, maar dit lukt niet... Normaal gesproken deed ik het SD kaartje in mijn computer en later omdat dat niet werkte met een snoertje. Zo heb ik het nu ook geprobeerd maar niks werkt. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
7.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de SD-kaart niet kapot? Wat geeft WIndows bij deze aan als je hem invoert?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer de SD kaart eens op een andere pc of laptop.
Dan weet je in elk geval dat de fout ergens in je pc zit of de software.
Er zijn handige usb kaart lezers voor SD in de handel, voordelig en snel.
Misschien is je kaart lezer niet goed meer.

Antwoorden (1)

Dit kan 2 oorzaken hebben.

1) Je hebt de Canon software nog niet geïnstalleerd en foto's gemaakt in RAW. Voor het verwerken van RAW-bestanden heb je de speciale software nodig. Deze bestanden zijn niet leesbaar in een 'normaal' fotoprogramma.

2) De camera staat ingesteld op 'verbinding maken via Wifi'. Met deze instelling kun je draadloos bestanden naar een smartphone of tablet sturen (indien de app is geïnstalleerd). Als je bestanden naar de computer wil downloaden via snoertje of sd-card moet je de Wifi-verbinding op de camera uitschakelen.

Zie instructies vanaf pagina 101 in de handleiding.

Toegevoegd na 39 seconden:
Ik ga er dus maar even vanuit dat je de Canon EOS 1300D hebt. Een Canon D1300 bestaat niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een mogelijkheid: de sd-kaart is vergrendeld. Er zit een heel klein schuifje op de zijkant, waarmee de kaart vergrendeld kan worden.
Schuifje omhoog = ontgrendeld, schuifje omlaag = vergrendeld.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het type bestanden (RAW of JPG) maakt niets uit voor het overzetten ervan. Het probleem zit hem niet bij het inlezen, maar bij het overzetten. Punt 1. is dus niet van toepassing. Als je een SD-kaart uit de camera haalt, maakt het niet uit wat voor instellingen de camera aanhoudt. De Wi-Fi instelling uitzetten zou idd een oplossing kunnen zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
MrTomaat. Dat is afhankelijk van de software en instellingen. Sommige programma's behandelen RAW-bestenden gewoon als JPEG, sommige veranderen ze zelfs automatisch van .cr2 naar .jpg en sommige herkennen gewoon de .cr2-bestanden niet als iets waar ze wat mee zouden moeten kunnen. Als een foto-importeerprogramma zo is ingesteld dat dat programma automatisch opstart bij het aansluiten van een camera of het insteken van een sd-card, en dat programma herkent geen .cr2-bestanden, dan werkt het gewoon niet. Althans niet via dat programma. Je zou dan handmatig de bestanden van het kaartje naar de harde schijf van de computer kunnen overzetten. Echter kun je er dan daarna nog niets mee, niet openen om te bekijken en zeker niet bewerken. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde. Ik weet niet of het om RAW bestanden gaat, weet niet of het een Windows of Mac computer is en weet ook niet welke software er is geïnstalleerd.