Waar kan ik een snelle sluitertijd instellen?

Ik wil op mijn Canon EOS60d een snelle sluitertijd instellen. Dit wil ik omdat ik sportfoto's maak. Ik heb nu een sluitertijd die al wel iets sneller is maar volgens mij kan die nog sneller, en ben ik bang dat ik niet de juiste instellingen heb.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dit kan instellen? Ik heb al op veel sites gekeken maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe heb je het nu ingesteld? Je hebt de camera wel op handmatig staan ga ik vanuit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Handmatig? Ik heb hem op automatisch staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoel je precies met handmatig?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet hem op M of Tv zetten. Als je hem op automatisch hebt staan moet je even een cursus fotografie gaan doen of je even goed in gaan lezen, tutorials op youtube bekijken of weet ik wat, want anders heb je een 60D voor niks gekocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik hem in de TV-stand heb dan maakt ie wel foto's maar heb ik, als ik ze terug wil zien, alleen maar zwart beeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet natuurlijk wel ff wat instellen door aan het wieltje te draaien. Nu het donker is, zal je een lange shuttertijd in moeten stellen zo rond de 30, maar met goed licht kan je makkelijk naar de 200. Je kan ook even met de preview mode kijken, het knopje met de achterkant van de camera erop, zit een rood puntje naast. Nu zie je al hoe de foto gaat worden. Hiermee kan je de standen beter uitproberen.
Inekez1
7 jaar geleden
De preview mode geeft je een beeld van de compositie, licht en kleur. Het preview beeld kan mooi scherp zijn maar gaat uit van stilstaande onderwerpen. Met een (snel) bewegend onderwerp kan de foto alsnog heel wazig zijn, niet de hele foto, maar wel de bewegende sporter. Staar dus bij sportfotografie niet blind op de preview.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die tip was dan ook enkel om even te kijken wat de instellingen doen qua licht e.d. niet om hem zo te gebruiken. Daar is het allemaal te traag voor.

Antwoorden (3)

Draai het wieltje bovenop op Tv, zodat je zelf de sluitertijd kunt bepalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had op de verkeerde camera gezocht, maar dat maakt hier niet zo veel uit. Ik heb nog een 2e bron toegevoegd.
gvrox
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+De term is bij alle Canons gelijk dus maakt idd niet uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, bedankt voor je reactie. Dit heb ik al vaker geprobeerd maar als ik hem in de TV stand heb staan, dan maakt ie wel foto’s maar heb ik, als ik ze terug wil zien, alleen maar zwart beeld.
gvrox
7 jaar geleden
@HVTFotografie op welke ISO heb je de camera staan, wat is de sluitertijd, en welke lens zit erop ? Maak je foto's van indoor sporten waarbij de verlichting ook niet al te best is ? Bij foto's maken draait het allemaal om voldoende licht dat op de sensor moet vallen:
- De lens moet voldoende licht opvangen, een f/1.2 lens vangt meer licht dan een f/4.0 lens
- De sluiter moet lang genoeg open staan om licht binnen te laten. Blijkbaar stel je de sluitertijd zo kort in dat er bijna geen licht binnenkomt
- De gevoeligheid van de sensor (ISO): als je deze omhoog zet (6400 of hoger) dan krijg je wat meer ruis omdat het beetje licht dat op de sensor komt digitaal "versterkt" wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gvrox Ik maak foto's van buitensporten. Die maak ik normaal in de sportstand maar dan nóg krijg ik soms niet de beste foto's. Soms zijn ze toch nog wazig, en heb ik de indruk dat ik niet het meeste uit de camera haal wat er uit te halen valt..
gvrox
7 jaar geleden
@HVTFotografie kun je een link naar zo'n wazige foto plaatsen ? Liefst het origineel zodat ook nog de EXIF data erin staan, dan kunnen we zien met welke instellingen en lens de foto is gemaakt, en hopelijk daaruit afleiden wat er misgaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sportstand gebruik je nooit. P, Av, TV, of M
De meest simpele methode:
Draai aan het grote wiel links op de programma stand voor sport.
De camera zal nu alles zo instellen dat je een snelle sluitertijd hebt.
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid licht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een beginner die nog niet veel camera-ervaring heeft is een sportstand nog niet zo'n gekke optie. Belangrijk is om te begrijpen hoe de camera werkt om scherpe foto's te maken. Zie ook de 2e bijdrage van gvrox.

De ingebouwde sportstand van de camera gaat er van uit dat je in de beschikbare omstandigheden een scherpe foto wil maken met voldoende licht met een zo kort mogelijke sluitertijd.

Die sluitertijd is niet het snelste wat de camera aankan, maar het snelste wat in de lichtomstandigheden nog een goed belichte scherpte foto maakt. De camera gaat dan wel uit van bewegende onderwerpen maar kan niet van te voren weten hoe snel het onderwerp gaat bewegen.

Als je sporters wil fotograferen die te snel bewegen voor de sportstand, dan zul je het met handmatige instellingen moeten proberen.

In de stand M stel je zowel de sluitertijd als het diafragma zelf in. Als deze waarden niet bij elkaar passen, wordt de foto te donker of te licht. Dit kun je wel van te voren inschatten via het preview-scherm.

Bij Tv stel je alleen de sluitertijd in. De camera kiest daar zelf een geschikt diafragma bij om te komen tot een goed belichte foto. Als je aan het wieltje draait om de tijd in te stellen zul je zien dat de camera daar steeds een ander diafragma getal bij pakt. Als het diafragma getal gaat knipperen, dan heeft het z'n maximale waarde bereikt. Een nog snellere sluitertijd instellen geeft dan een te donkere foto. Soms is dat minder erg dan een bewogen foto, een kwestie van uitproberen.

De maximale diafragma - en dus ook de snelste sluitertijd - is afhankelijk van het soort lens (welk f-getal staat er op de voorkant?) maar ook van de mate van inzoomen. Meestal staan er 2 f-getallen op de lens. Bijvoorbeeld f4.0-f5.6. In plaats van de f wordt ook wel de aanduiding 1:4.0 - 5.6 gebruikt.

Hoe lager het f-getal, hoe snellere sluitertijd je kunt gebruiken. Het lage getal (f4.0) is de waarde van de lens in volledig uitgezoomde stand (zo groot mogelijk beeld, zo kort mogelijke lens). Het hoge getal is de waarde als je met de lens gaat inzoomen. Inzoomen gaat dus ten koste van de sluitertijd en dus van je scherpte. Beter kun je dichterbij gaan staan, of de foto in hoge resolutie maken en later alle overbodige dingen op de computer er af 'snijden'.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Het diafragma bepaalt ook de scherptediepte van je foto. Bij een snelle sluitertijd heb je een kleiner f-getal (met een grote lensopening) en daardoor een hele kleine scherptediepte, met kans dat je ergens anders scherpstelt dan waar het onderwerp is.