Wat houden deze getallen in bij de Olympus Trip Af camera: Lens: Zuiko 35mm, f/3.5 Shutter speed: Automatically chosen as 1/85 or 1/120s?

Ik wil graag weten wat de boven genoemde getallen betekenen. Het gaat dus om f/3.5 en 1/85 of 1/120s. Het fototoestel is oud en werkt met rolfilms. Bij de lens is nog de aanduiding ISO ASA 100 en 400. ISO en ASA staan onder elkaar dus ik vermoed dat dat een en hetzelfde is. Je kunt hem op 100 of op 400 zetten, maar op het filmpjesdoosje staat 200. Wat moet ik nou kiezen?

7 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
f/3.5 is de diafragma getal van de lens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal
1/85 of 1/120 is de sluitersnelheid in seconden.
Dus één 85ste of één 120ste seconde.
Tja je had een 110 of 400 (voor weinig licht) rolletje moeten hebben.
Ik zou hem dan maar op 100 zetten.
zondag
7 jaar geleden
Waarom heb je dit als reactie en niet als antwoord gegeven? Lijkt mij helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima. Je hebt je antwoord. ;)
Een ander die punten geil is mag het als antwoord geven...
Thecis
7 jaar geleden
Als aanvulling op Moordigger:
ISO / ASA is de lichtgevoeligheid. Dit stamt inderdaad af van de vroegere filmrolletjes. 100 ASA gebruikte je eigenlijk alleen buiten met goed zonlicht. 200 ASA kon je al binnen gebruiken, maar met 400 ASA kreeg je eigenlijk altijd goede resultaten binnen (voor buiten moest je dan wel uitkijken als er heel fel licht was, dan had je kans op overbelichting alhoewel me dat toendertijd nooit is overkomen).

Antwoorden (1)

35 mm betekent de brandpuntsafstand van je lens, f/3,5 de grootste diafragma-opening, en shutterspeed is de belichtingstijd en 1/85 betekent één 85e van een seconde en 1/120 dus één 120e van een seconde.