Een grotere sensor in een fotocamera, krijg je dan bij digitaal inzoom betere foto's ?

Heb nu een superzoom camera met kleine sensor.
Wil een bridge camera met grotere sensor maar die heeft minder zoom (21x)maar wel 4 x digitale zoom.

7 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Digitale zoom is totale onzin en zet je in principe altijd uit. Je kan net zo goed achteraf croppen in een fotobewerkingsprogramma. Grotere sensor wordt veelal in verband gebracht met minder ruis/betere lichtopvang. Als je achteraf wil croppen of digitaal wil zoomen heb je wat aan meer megapixels. Maar op huidige modellen zit vaak al meer MP dan de lenzen scherp zijn.
redhouse
7 jaar geleden
Mijn oog is gevallen op de Nikon DL24-500.
Nu een Fuji HS50 maar wil graag een betere kwaliteit foto bij inzoom

Antwoorden (1)

Zoomen doe je met je voeten... Of, als dat niet kan, met een telelens.

Zoomen met "digitale zoom" is exact hetzelfde als niet "digitaal zoomen" en dan achteraf een uitsnede uit je foto maken en die opblazen. Je maakt dan als het ware elke pixel wat groter op de afdruk.

De kwaliteit van zo'n "digitale zoom" (of croppen en opblazen, wat dus exact hetzelfde is) hangt niet af van de afmetingen van je sensor. Wel van het aantal pixels (mits je lens van goede kwaliteit is). Hoe meer pixels, hoe verder je "digitaal in kunt zoomen" zonder dat dat gaat opvallen in de vorm van kwaliteitsverlies.

Een grotere sensor betekent slechts dat de pixels (op de sensor) groter zijn. Daardoor is je sensor lichtgevoeliger en zul je minder ruis in je foto's zien. Voor de kwaliteit van de "digitale zoom" maakt het dus niet uit.

Cryofiel