Filmen en het beeld die heel rustig en mooi uitziet, hoe doen ze dat?

Ik wil zelf ook aantal filmpjes maken op hetzelfde manier, maar ik weet nog steeds niet hoe.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij het enkel tonen van iphone gaat het camera van links naar rechts heel rustig bewegen zonder schokkerig beeld , het oogt heel rustig. Daar gaat het vraag over hoe ze doen.
Het is wel prettig om naar te kijken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie bij het begin van 21 tot 26 seconden, dan zie je het rustig beeld loopt zonder bewegend beeld. Dat is het techniek wat ik graag wil weten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
3.8K

Het beste antwoord

Met een camera dolly:
http://cdn.rigwheels.com/photo/Passport-Camera-Dolly.png

Nu is dat wat omslachtig voor een smartphone unboxing thuis, maar je kan makkelijk zelf wat knutselen:
https://www.youtube.com/watch?v=J49lvzWiQMI

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik kom ook een heel eind met mijn mobiel geklemd tussen duim en wijs vinger en dan met mijn nagels van mijn duimen op de tafel en dan rustig over de tafel bewegen.

Toegevoegd na 10 minuten:
*tussen duimen en wijsvingers

Toegevoegd na 37 minuten:
Ah de oplossing voor een statief heet een slider.
http://hutings.nl/wp-content/uploads/2014/03/slider-op-tripod.jpg

Toegevoegd na 45 minuten:
Ook zonder statief:
http://2.bp.blogspot.com/-LW1A-AWe_mc/Uq6-m9gZhzI/AAAAAAAABSs/W-XzWMOpEbo/s1600/slider.png

Toegevoegd na 46 minuten:
Ook goed te zelf te maken. https://www.youtube.com/results?search_query=slider+made+from+lego
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha wat leuk !! Maar beste optie blijft steadycam, alleen kost ie wat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, met een steadycam behaal je nooit het resultaat wat je met een (zelfmaak) dolly bereikt. Een steadycam wordt vastgehouden door een lopende persoon. Zelfs als je gaat zitten kan je nooit zo'n perfecte lijn trekken als een vierwieler. Als je die vierwieler op rails zet dan is de perfectie ongeëvenaard. Een steadycam is dan een overbodige oplossing die een probleem oplost wat je met een dolly niet eens veroorzaakt. Een steadycam is vooral een goede oplossing als je een lopend shot maakt. Maar dat kan je hier volledig voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de shots die jij in je hoofd hebt, zou bij wijze van een hollywoodproducent ook een slider (of dolly) gebruiken, geen steadycam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=TpJI3hxeCrc
Probeer dat maar met een steadycam na te doen... gaat je niet lukken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad gaat het niet lukken! Dolly is beste keuze ja.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dolly en slider op statief zijn het meeste beste het antwoord die ik kreeg. Maar er is ook antwoord erbij gekomen zoals stilstaande foto bewerken op het videobewerking software, dus moest ik kiezen tussen ze, dus kies ik het voor dolly en slider als het beste antwoord.
Iedereen nog bedankt voor het reageren!!

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen kun je dit met een statief voor je mobieltje doen…

Daarnaast kun je een steadycam-app gebruiken. Al verlies je her en der wel wat frames om de stabiliteit te bewerkstelligen. Je moet je hierbij nog steeds de camera zo goed mogelijk stil houden. Zeker als je loopt of in een auto zit.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nadeel: geen app voor android!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Een statief geeft zeker een rustig beeld, maar een trekkend beeld kan je er niet echt mee krijgen, wel een draaiend beeld natuurlijk. Sommige shots zit misschien iets draaiing in, in het filmpje (0:50). Maar met de reactie kom je wel tot elk goed rustig shot. Statief (draai/pan)
Steadycam (uit de hand)
Dolly (voorbij trekkend shot)
+nabewerking als er dan nog onrustig is gefilmd. Volgens mij verlies je geen frames (dat zou juist voor onrustig trillend/schokkerig beeld zorgen, maar verlies je resolutie).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"geen app voor android!!!" ehhhhhhhhhhh:
http://appcrawlr.com/android-apps/best-apps-anti-shake
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kreeg advies om alleen via Google play te downloaden.
Zoals al gezegd is een statief het beste maar als je achteraf het beeld wilt stabiliseren gaat dat makkelijk met http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/hyperlapseapps/
Je kunt de video ook uploaden naar youtube en daar laten stabiliseren (en dan eventueel weer downloaden)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in dat filmpje lieten ze een foto zien die ze bij het bewerken lieten inzoomen en met een effect van links naar rechts lieten gaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Natuurlijk, dat is hier idd de makkelijkste oplossing aangezien er geen beweging in het beeld is. :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dit is voor mijn budget allermakkelijkste oplossing want aangezien heb ik toch wel software videobewerking, en ik heb het uitgeprobeerd en dat werkt ook perfect! Maar voor het bewegende zal ik het voor dolly kiezen, dat past ook wel bij mijn budget. Maar de tip die je gaf was het heel goed dat ik het meteen ben gaan kijken of ik ook dat had bij software en ja inderdaad op dat manier! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen bij het videobewerking software gaat het beeld mee draaien en dat is niet wenselijk, dus is dolly het beste optie, omdat deze niet het beeld beweegt bij het bijvoorbeeld van het mooi bewegen van het links naar rechts, zonder dat het film beeld beweegt. Wat wel mogelijk is met videobewerking software is dat korte mogelijk dan zie je niet zoveel van, maar ja de filmpje die ik aangaf dit, is veel langer mooier dus met dolly.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Alleen bij het videobewerking software gaat het beeld mee draaien en dat is niet wenselijk" Wacht, dat moet je even uitleggen. Ik snap niet precies wat je daar bedoelt. De uitleg van dit antwoord is naar mijn idee het beste. Je neemt een foto van het object (zeker niet te dichtbij. Je laadt de foto in, in het videobewerkingsprogramma. Daarna zoom je in met de software en trek je de foto als het ware van links naar rechts en dat neem je op als scene. (je doet nu softwarematig wat een slide in de praktijk doet). Er is een minimaal verschil en dat is dat de hoek bij een foto gebruiken niet verandert, terwijl als je filmt met dolly of slide de hoek wel verandert (misschien dat je dat bedoelt) Ik denk dat in het filmpje dus zoals dit antwoord aangeeft een foto gebruikt is. De hoek verandert namelijk niet als het beeld beweegt, dus kijken we naar een slide over een 2D foto, niet een slide van een 3D setup (video).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=S56Q5x1HH9c
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cool dat filmpje wil ik bestuderen! Ik heb Magix Videodeluxe 2015, en het plaatje gaat dan bijvoorbeeld van rechts naar links meebewegen en de rest van het beeld is dan zwart, dat is nou niet de bedoeling. Het bedoeling is dat plaatje hetzelfde vorm blijft houden en toch mooi kunnen slide van maken. En dat software ken ik heel klein beetje, maar ik zou niet weten waar je hem kunt kopen. Misschien is Magix video deluxe 2015 wel voldoende voor mijn proef.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja magix video de luxe 2015 kan het ook! Alleen even uitzoeken hoe het beter kan worden. Maar het kleine test is gelukt! Bij het plaatje wil goed lukken! Maar bij filmpje heb ik dat nog niet geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hele andere budget die je niks kost als je al statief heb : https://youtu.be/8Nlpf8vCQig