Hoe compress ik 1440p naar 1080p video?

GoPro gebruikt een functie genaamd Superview. Zo wordt de bovenste en onderste 15-20% samengedrukt zodat 1440p in 1080p beeld past. Dit wil ik ook doen met een video editing programma maar hoe kan ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe je dat wil gaan doen hangt af van welk video editing programma je hiervoor wilt gebruiken....Avid Media Composer doet het bijvoorbeeld automatisch met een real-time plugin, en als uiteindelijk de montage klaar is render je deze uit tot een QT o.i.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GoPro gebruikt een functie genaamd Superview. Zo wordt de bovenste en onderste 15-20% samengedrukt zodat 1440p in 1080p beeld past. Dat is niet waar, en ik snap ook niet waarom je het zou willen als het wel waar is. Het complete frame zal van 1440p naar 1080p geschaald worden. Als je alleen de onderkant en bovenkant gaat duwen gaat alles er onder en boven vertekend uitzien. (behalve als de onderkant en bovenkant uit het aspect ratio gefilmd worden. Als je een videobewerkings programma hebt welke 1440p accepteert schrijf je na het editen de video gewoon uit in 1080p in de door jouw gekozen codec en formaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x Is het niet logischer/beter om eerst te monteren en pas als laatste van 1440p>1080p te gaan? Of ga je er vanuit (of weet je) dat 1440p niet geaccepteerd wordt als resolutie door Composer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah. Die 1440p is 4:3. Wat de Go Pro doet is de onderlaag en bovenlaag er af snijden (croppen). Je en/of de GP gooien dus informatie weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Samendrukken is de verkeerde term en geeft een verkeerd beeld van de zaak, en zou ook letterlijk een verkeerd beeld geven als je 16:9 beeldvullend 1080p wil van 1440p 4:3. Je zou dan moet en stretchen en dat wil je niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.dailymotion.com/video/x1y67bj_gopro-tip-getting-superview-with-1440p-video-mode-jeremy-sciarappa_tech
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@friendlyfire Je zal even goed uit moeten leggen wat je nu exact voor beeldmateriaal hebt (resolutie, verhouding etc).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat: "Is het niet logischer/beter om eerst te monteren en pas als laatste van 1440p>1080p te gaan?"
Geen idee het hangt een beetje van je doel af of je het eerst in montage gooit of niet, het 1920x1440 formaat wordt in composer feitelijk een crop naar 1920x1080 wat je met een 'pan&zoom' nog kunt opleuken... Compressen wat de vraagsteller in zijn vraag stelt is een squeeze die op 1080 er net zo vervelend uitziet als 16:9 -> 21:9 stretch en is totaal niet wenselijk tenzij je van kleine mensjes houdt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ging toen nog uit van 2560x1440>1920x1080.
Begreep pas later dat de 1440p een ongebruikelijk 4:3 AR had. Als je cropt maakt het idd niks uit en stretchen/squeezen wil je zeker niet. Hoewel dat dus wel is wat de GP in de superview mode doet. Maar dan alleen een stretch vanaf een bepaald punt vanuit het midden van het frame. https://gopro.com/support/articles/what-is-superview Het midden van je beeld blijft zo juist, terwijl de randen heel erg stretched worden.

Antwoorden (2)

Met iMovie gewoon de video inladen en de video exporteren naar 1080p
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kees: En die 18% meer video dan? iMovie is niet de juiste software en kan met een prijs van $39 ook veel zijn...
voor upscaling/downscaling/crop/pinch/squeeze zijn veel betere tools in de handel...
Van 1440 -> 1080 wil je niet squeezen, het video moet 18% cropped worden, want met een squeeze krijg dat het samendrukt zoals anamorphisch 4:3 materiaal naar 16:9 ook doet. In sommige montage software kun je een pan&scan/pan&tilt plugin erop loslaten zodat je kunt ‘pannen’ of ‘tilten’ naar de delen die interessant zijn voor de kijken, ik zou dat preferen boven een squeeze(of compress zo jij noemt) AFX / FCP / Adobe Premiere / Avid Composer kunnen dat heel mooi met de juiste plugins voor je doen.