Welke filter gebruik je het best bij fotografie op een bewolkte dag zonder regen en bij het fotograferen van zonsop- of ondergang?

Ik heb op de lens van mijn Nikon D3200 een UV filter en een polarisatiefilter. Nu wil ik over enkele weken begraafplaatsen en monumenten uit WO1 gaan bezoeken en zoals het er nu naar uitziet, zal het erg bewolkt maar droog weer zijn. Hoe kan ik het beste het contrast tussen de witte graven en de grijze, saaie lucht toch mooi laten uitkomen? Ik heb gelezen over een "draaibare filter"? Is dit een optie?
Dezelfde vraag voor speciale filters die de kleuren in de lucht bij zonsopkomst of zonsondergang aan de kust wat spectacuairder te maken. Ik werk NIET met Photoshop, ik ken daar niks van :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

Een UV filter heeft bij een digitale camera weinig tot geen zin. Praktisch wordt het alleen gebruikt als bescherming voor de lens. Een polarisatiefilter kun je gebruiken omreflecties tegen te gaan, maar gezien het verwachte weer en de omgeving lijkt het mij dat je daar geen rekening mee hoeft te houden. Voor de zekerheid kun je het meenemen (tenslotte zijn de weersvoorspellingen ook niet altijd zeker, en zeker niet als het weken vooruit is).

Mijn advies zou zijn om in RAW formaat te fotograferen. Dan kun je digitaal nog veel sleutelen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je geeft aan niet te willen photoshoppen (had ik even overheen gelezen). Maar je kunt ook JPEG's goed aanpassen met behulp van bijvoorbeeld Picasa. Dat is vrij eenvoudig en wijst praktisch zichzelf.

Waarom wel moeilijk doen met filters als je eenvoudige gratis hulpmiddelen hebt die je veel mogelijkheden geven?

De site van de links geeft ook algemen informatie over filters. Daar kun je ook naar adviezen over zonsop en -ondergangen zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie! Ik ga zeker eens verder met Picasa... Photoshop vind ik vrij ingewikkeld :(