Wat is een redelijke camera die ook kan filmen?

Ik ben op zoek naar een camera die ook een filmoptie heeft. Ik heb alleen weinig verstand van waar ik naar moet kijken. Het hoeft geen super kwaliteit te zijn maar ook weer geen bagger. Het zou gaan om filmpjes op youtube te uploaden. Ik zou graag de volgende opties hebben:
-in/uitzoomen tijdens het filmen (of autofocus?)
-Redelijke kwaliteit/en geluidsopname (voor de prijs)
-Liefst opladen via oplader dus niet met batterij
-Intern geheugen mag weinig zijn maar dan wel met optie sd kaart 32

Zou dit mogelijk zijn voor een camera van +/- 250 euro? Of is dat echt te weinig? Zou ik voor die prijs wel een tweedehands variant kunnen vinden?

Heeft iemand misschien een aanrader of kan mij een tip geven naar het zoeken? Ik weet bijvoorbeeld niet waaraan ik kan zien of een camera ook kan filmen en waar je dan naar moet kijken (ik ken alleen megapixels voor fotos zeg maar).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Het beste antwoord

Met bijna alle fototoestellen van tegenwoordig kun je ook filmen, je hoeft daar echt geen dure spiegelreflex (DSLR) voor te kopen. Je kunt dus al voor ver beneden de € 250 klaar zijn, met alle opties die je wenst in jouw lijstje. Ik heb er zelf eentje van € 98 (Kodak Pixpro AZ521) die fantastisch filmt. Eigenlijk gekocht als noodcamera tijdens vakantie in Frankrijk toen mijn andere fotocamera defect was geraakt, maar hij is zo goed dat ik hem nog dagelijks gebruik. Dat laatste weliswaar voor foto's; om te filmen in NL heb ik een professionele schoudercamera, omdat ik rapportages maak voor een omroep.

Zo te lezen ben je een beginner, die nog niet direct de behoefte heeft aan het beste van het beste: voor YouTube is niet bepaald topkwaliteit vereist. Het is altijd een probleem precies te bepalen wat je eisen zijn, zeker als je nog niet zo thuis bent in de techniek van camera's. Maar dat hoeft nog geen reden te zijn om uit twijfel dan maar een hele dure camera te kopen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat je met een goedkope camera ook dik tevreden bent. Mijn advies is altijd: begin met een instapcamera, als je eisen hoger mochten worden, kun je nog altijd overstappen naar een duurdere, maar je weet dan wel precies aan welke eisen je volgende camera moet voldoen.

Als ik toch iets zou mogen adviseren: neem een bridge camera. Deze hebben een goede grip zodat je stabiel kunt werken, werken prima volautomatisch, maar als je wilt kun je ook zelf van alles instellen. Bridge camera's hebben bovendien vaak een zeer groot zoombereik, wat erg fijn is met filmen. De leercurve is aanzienlijk kleiner dan van DSLR-camera's. Een bridge is dit type: http://www.medion.com/nl/shop/digitale-camera-s-medion-life-x44088-16-mp-digitale-camera-50043270a1.html . (Ik heb maar meteen een link geplaatst naar een hele goedkope, die toch redelijk goede resultaten scoort in reviews: http://www.etest.de/digitalkamera/Digitale-Bridge-Kameras.Medion-Life-X44088-MD-86888.Test-Details.html .
Ik heb deze camera deze week nog zien liggen bij een Aldi voor € 129. Aldi geeft 3 jaar garantie.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had het maximum aantal woorden bereikt, een aanvulling staat bij reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je Googled op camera's kun je altijd wel zien of er ook mee te filmen is. Laat je niet van de wijs brengen door de mega-pixel race: meer pixels is zelden beter en voor filmen al helemaal niet nodig. Tweedehands kopen raad ik af, je koopt dan toch ook een stuk slijtage en hebt geen garantie. Bovendien: het is met digitale camera's hetzelfde als met computers: elk jaar kunnen ze meer en zijn ze tegelijk een stuk goedkoper. Veel foto- en filmplezier gewenst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt (beide) voor de uitgebreide reactie. Ik zat inderdaad te twijfelen wat meer geld neer te leggen voor een duurder Canon model. Na dit gelezen te hebben (en wat meer research) denk ik inderdaad dat zo'n bridge camera voor mij prima voldoet. Ik heb wel vaker bij Aldi elektronische producten gekocht en was daar tevreden mee. Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (1)

De meeste DSLR's (spiegelreflexcamera's) zijn wel een goede keuze. Je moet wel goed kijken of er een filmoptie op zit aangezien dit niet bij alle het geval is. Dit staat meestal wel bij opties/specificaties. De meeste Canon spiegelreflexcamera's zijn prima. Op marktplaats kan je die wel vinden voor die prijs. Voor de kwaliteit moet je kijken of de camera HD(high definition) kan filmen. Voor echt goed geluid kan je het beste een externe microfoon erbij kopen. Die microfoons van Røde zijn erg goed, en er zijn er een paar die nog prima te betalen zijn. In en uitzoomen tijdens het filmen kunnen bijna alle camera's. Autofocus zit er (meestal) standaard op. Maar omdat de autofocus er soms voor zorgt dat je een hele mooie scherpe achtergrond hebt, en de persoon die voor de camera staat helemaal wazig is, moet je gewoon maar een beetje oefenen met scherpstellen. Ook kan er in de meeste camera's wel een sd-kaartje. Het handigste is natuurlijk om in een camerawinkel langs te gaan en daar om hulp te vragen, aangezien je dan meestal wel krijgt wat je wilt.