Welke lens moet ik kopen na mijn kitlens?

Binnenkort ben ik van plan een nieuwe Nikon spiegelreflexcamera te kopen, waarbij natuurlijk de 18-55mm kitlens geleverd wordt.

Nu is mijn vraag of dat ik als tweede lens beter een 50mm lens of een 55-200mm zoomlens kan kopen. Mijn budget is niet erg hoog en ik ben niet specifiek bezig met één soort fotografie, maar eigenlijk van alles een beetje (portret, filmen, natuur, sport, ...).

Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen welke lens ik in deze situatie het beste zou kunnen kopen.

Alvast bedankt,
Ferron

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1K

Het beste antwoord

Je moet uiteraard niets.
Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt met een reflex, maar als dit je eerste is, zou ik eerst maar eens een paar weken, of zelfs maanden gaan spelen met de mogelijkheden die je met de kit hebt. Je kunt trouwens ook kiezen om je camera te kopen met een andere kit lens, een betere keus als de standaard kit lens 18-55 is de 18-105, die biedt meer mogelijkheden, is niet wezenlijk duurder, en verlost je de eerste tijd van uitbreidingsdrang. Mijn dochter heeft zo'n combinatie, en gebruikt de andere ter beschikking staande objectieven nauwelijks (ik heb een tas vol).
Succes met je nieuwe camera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het helemaal eens met suluap. Je kunt trouwens gewoon de body (camera excl. lens) kopen en dan bv. kiezen voor die 18-105 (kost rond de 180 euro) of je kiest voor een Tamron lens 18-200 (kost rond de 165 euro) en geeft je net wat meer bereik. Als je dan voldoende ervaring hebt opgedaan, kun je altijd iets beters of meer specifieks kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben 15 jaar en heb wel genoeg ervaring met de 18-55 kitlens. Ik denk dat ik een Nikon 55-200 ga kopen, en eventueel later nog een 50mm ga aanschaffen voor de portretten en films. Iedereen bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Als je je niet echt richt op een onderdeel van de fotografie is het misschien slimmer om een kit te kopen met daarbij een lens die een breder MM-bereik heeft. Zo'n lens kan meer plezier opleveren omdat je er meer mee kan. Jammer genoeg is zo'n kit wel duurder maar zeker een goede investering.

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk eens naar deze camera's
http://www.kamera-express.nl/product/12178123/nikon-d3200-18-105mm-vr/

http://www.kamera-express.nl/product/12194603/nikon-d3300-zwart-18-105mm-vr/

of naar deze kit
http://www.kamera-express.nl/product/12181111/nikon-d3200-18-55mm-vr-ii-55-200mm-vr/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom wacht je niet even met het kopen van een tweede lens tot je weet wat je het meeste zou willen gebruiken? Mijn ervaring is dat ik niet continue lenzen loop te wisselen en met de standaard lens kun je prima aan de gang.