Hoe kan ik met een Panasonic DMC-FZ72 de achtergrond zo wazig mogelijk maken?

Met een Lumix Panasonic DMC-FZ72 moet ik portretfoto's maken waarbij de achtergrond zo wazig mogelijk is (liefst zoiets als onderstaand voorbeeld). Ik heb geen verstand van camera's en met de handleiding en alle websites met tips kom ik er niet uit. Op welke knoppen moet ik drukken om dit te kunnen bewerkstelligen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
4.9K

Antwoorden (3)

Dit kun je doen door de portret stand in te stellen op de camera. Hoe je dit moet doen staat in de PDF van de handleiding blz. 124. Modusknop op SCN (Draaiknop bovenop de camera rechts!) Dan op scherm betreffende scene selecteren. Hier is de eerste de portret stand. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, deze had ik ontdekt. Echter kreeg ik de indruk dat er meer mogelijk moet zijn, bijvoorbeeld met diafragma-instellingen(?).
Je kan handmatig instellen met deze camera door deze op M of A te zetten
Met M stel je het diafragma en sluitertijd in. Diafragma zet je zo groot mogelijk en zo groot mogelijk is niet f22 maar bv f2.8 of 3.5 en de sluitertijd is afhankelijk van de omgeving.
Op A stel je het diafragma in en de camera zoekt er (min of meer) de juiste sluitertijd bij.
Bij portret kan je beste ook even een statief gebruiken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor het maken van een foto met geringe scherptediepte (het wazige effect in de achtergrond) is het niet alleen van belang om de camera op de juiste instelling te zetten. Wat je wil bereiken is een scherp portret, waarbij zowel neus, ogen, oren etc. scherp is. Een te kleine scherptediepte (klein f-getal) kan erin resulteren dat alleen de neus scherp wordt, of alleen de haren. Van belang is de verhouding in afstand tussen de camera en het model en de afstand tussen model en achtergrond. Sta jij 5 meter van je model en staat die met de rug tegen de achtergrond, dan krijg je nooit een mooi effect. Om het verschil in scherpte tussen model en achtergrond groot genoeg te laten zijn, zal ook een verschil in scherpte ontstaan tussen neus en achterhoofd. Sta jij 1,5 meter van het model en is de achtergrond 25 meter verder weg, dan hoef je niet veel in te stellen aan de camera en zul je vrijwel altijd een vage achtergrond krijgen.
In plaats van dichtbij staan kun je ook inzoomen. Vaak is dat prettiger voor het model, maar het gaat ten koste van de benodigde hoeveelheid licht en bij veel inzoomen kan het beeld iets vertekenen.