hoe stel ik mijn zoeker af van mijn spiegelreflex?

Heb nl een canon eos 50d, heb het idee dat mijn foto's niet helemaal scherp zijn.
Heb gehoord dat het aan het oculair kan liggen, als deze verkeerd staat afgesteld krijgt men onscherpe foto's heb ik me laten vertellen.
Hoe stel ik deze goed af?
Heb het toestel ook laten kalibreren dus dat kan het niet zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of ligt het aan mijn scherm van mijn computer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Aan je scherm zal het niet liggen; deze maakt foto's niet onscherp. Je oculair kan je normaalgesproken bij Canon corrigeren met een héél klein wieltje naast de zoeker. Het plusje en het minnetje geven de richting van de correctie aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een spiegelreflex geeft het oculair alleen een "preview" van wat je gaat fotograferen. Het beeld dat je via het oculair ziet, is alleen bedoeld voor jouw oog. Het beeld dat wordt opgenomen, gaat niet via het oculair.

Het verstellen van het oculair heeft dus geen invloed op de opname.

Tenzij je natuurlijk handmatig scherpstelt. Als je dat doet, stel je zodanig scherp dat het beeld dat je via je oculair ziet, scherp is - met als gevolg dat een afwijking in het oculair tot een onscherpte in de foto zal leiden.

Als je automatische scherpstelling gebruikt, zal de instelling van je oculair geen invloed hebben op de scherpte van de foto.

Gebruik je handmatige scherpstelling, dan kun je het oculair wat verstellen middels een klein wieltje dat naast of boven het oculair zit (afhankelijk van het model camera).

Gebruik je automatische scherpstelling, en zijn je foto's toch onscherp, terwijl je je camera (en lens, hoop ik) hebt laten calibreren, dan heb je een onscherpe lens. Experimenteer eens met het diafragma-getal (of lees reviews van jouw lens): sommige lenzen zijn bij sommige diafragma's scherp, en bij andere diafragma's minder scherp.

Tot slot kan het liggen aan eventuele filters (zoals UV of polarisatie) die je op je lens schroeft. De beste lens is ontworpen als lens, en kan geen rekening houden met de onvermijdelijke verstoringen die filters in de stralengang aanbrengen. Probeer het eens zonder filters en kijk of dat uitmaakt.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"onscherpe lens"
hoe verzin je het. Je begint heel goed en dan ga je opmerkingen maken die kant nog wal raken.
We hebben te weinig informatie om een goed antwoord te geven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Lees eens wat reviews van lenzen (eigenlijk: objectieven). Dan zul je al snel zien dat de ene lens scherper is dan de andere. En ook dat de scherpte van een lens afhangt van het gekozen diafragma.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht kan je even een foto maken met statief en goed licht en die dan volledig uploaden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je verkleinen. Misschien is het handiger een foto op tinypic.com te plaatsen en de link in je vraag of hier te plaatsen.
Cryofiel
9 jaar geleden
@nixter76, zou het kunnen dat de mensen van de fotoclub zulke "belachelijk scherpe" foto's hebben doordat ze verscherpening (of 'sharpening') gebruiken in de nabewerking?
Je hebt het idee dat je foto's niet helemaal scherp zijn!
Verklaar je nader. Wat verwacht je van je camera? Wat is scherp?
Als ik een foto maak met ISO 100 en diafragma 8, en de daarbij horende sluitertijd van een stilstaand object, zal die foto scherp zijn. Doe ik hetzelfde van een voorbij scheurende motor, zal de foto ALTIJD onscherp zijn.
Ook kun je het verknallen door te hard op de ontspanner te drukken, de camera zal dan duiken.
Je hebt de camera laten calibreren en hij is in jou optiek nog niet goed scherp, het ligt dan NIET aan de camera, maar aan andere factoren, en ik denk dan dus aan de m/v die de camera bedient. Niet aan de zoeker, tenzij je handmatig scherpstelt. Iets wat met de moderne reflexen bijna niet te doen is (APS-C in ieder geval ), omdat het zoekerbeeld gewoon te klein is, en het matglas te glad en helder (het lijkt altijd scherp).
Als je wilt weten waar het aan ligt dat je foto's (in jouw ogen) niet helemaal scherp zijn, moet je je apparaat eens op een goed statief zetten, een meter of 6 van een bakstenen muur, ISO 100, en dan een reeks foto's maken met telkens een kleiner diafragma, zowel met AF als handmatig scherpgesteld. Als de camera in orde is, zullen al de foto's schrp zijn, alleen de foto's met de grootste diafragma opening (kleinste waarde, waarschijnlijk 3,5) minder scherp en minder contrastrijk als die met waarden van 8 of 11.
Als dat niet zo is, is er iets fout met je apparatuur die niet gekalibreerd is......