Is/zijn er een boek(en) waar duidelijk in uitgelegd word hoe je zelf foto's kunt ontwikkelen en afdruken?

Wil daar misschien eens mee gaan oefenen om zelf een fotorolletje uit een analoge camera te gaan ontwikkelen. Op internet staat ook heel erg veel maar een boek vind ik wel fijner.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Vorig jaar ben ik er nog eens mee bezig geweest. Op zolder stond nog een oud ontwikkelapparaat, dus waarom niet. Je heb ontwikkelvloeistoffen nodig en daar gaat het mis. De vraag naar dat soort vloeistoffen is zo laag dat ze alleen in bulkverpakkingen te koop is. Dus tenzij je genoeg afneemt om een complete ontwikkelcentrale mee te runnen zal het een moeilijk verhaal worden. Maar desalniettemin: als het lukt is het een mooie hobby ! Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het vroeger ook gedaan, maar uitsluitend in zwart/wit. Kleur is meteen een stuk ingewikkelder en (toen) duurder. Maar ik ben het eens met Ozewiezewoze: het is leuk werk.
Enne . . . let op dat je goed ventileert! De gassen die vrijkomen zijn erg ongezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben dit laatste op school gedaan met ontwikkelapparaat in donkere kamer en ontwikkelvloeistoffen. Als je even op Google zoekt kom je er wel het is niet heel moeilijk onze foto's waren goed gelukt en wij zijn 3e klas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Ozewiezewoze zegt is niet helemaal waar. Er zijn nog een paar fotografen waar je de chemicaliën kunt bestellen en op internet ook nog wel bij een paar fotocentrales in klein verpakking. Dus je hoeft niet direct bulkverpakking waar je zoveelmiljoen rolletjes mee kunt ontwikkelen aan te schaffen.

Het beste antwoord

Ja, die boeken zijn er, maar je zult ze moeten zoeken in de tweedehands boekwinkel.
Handboek zwart-wit fotografie van Gerard de Jong, of het fotoboek van Dick Boer of, een hele aparte, het Dokaboek van Gunther Spitzing.
Het is een enerverende hobby, chemisch afwerken, maar wel een die bevrediging geeft. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah titels, fijn!
Ik zal eens snuffelen op de bekende plaatsen of ik iets kan vinden van bovenstaande titels. Marktplaats en de Slegte e.d .
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik zoek op dokaboek krijg ik ook nog andere titels. Zoals foto chemicaliën en recepten van J.J Hansma of Fritz Meisnitzer ( handboek voor de donkerekamer) Ik had op andere termen gezocht zoals foto's ontwikkelen e.d. en kwam daar niet veel verder mee. Dus ik zie dat er genoeg titels zijn over foto's ontwikkelen!