Zijn de canon camera's geschikt voor professionele fotografen?

Ik lees veelal op internet dat als je professioneel fotograaf wil worden dan moet denken (mocht je canon nemen) aan een D7 of D1 C of D5 X ect. maar Waarom niet een EOS "cijver" D ? (bijvoorbeeld: EOS 600D) Gaat het dan niet om de lens die je er opzet? ben geen expert dus vandaar dat ik deze vraag ook stel, ik word graag wat wijzer met een concreet duidelijk antwoord.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wellicht is mijn titel niet echt correct : meer in de stelling van> Zijn sommige canon camera's ook geschikt voor professionele fotoshoots, ookal heb je geen D5,D1 ect.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Canon X/XX/XXX/XXXX D
Nikon D X/XX/XXX/XXXX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De professionele camera's (xD serie) zijn voor veelvuldig gebruik. Stevigere weathersealed body, sluiter met een langere levensduur etc. De camera's zijn op termijn betrouwbaarder. Echter ik ben van mening, dat het glas (objectieven/ lenzen) grotendeels de kwaliteit bepalen en natuurlijk de kwaliteit van de fotograaf. Kortom ook met een 600d met goede belichting en kwalitatief hoogwaardig glas kun je geweldige foto's maken!

Het beste antwoord

Een professionele fotograaf stelt hoge eisen aan zijn camera. Die moet onder alle omstandigheden functioneren, dus onder andere stofdicht zijn en bestand tegen wat ruwer gebruik. ook kan een camera uit de hogere series veel meer clicks aan (aantal afdrukken voordat de theoretische levensduur van de sluiter aan zijn eind is). En de service op duurdere toestellen is ook beter. Canon en Nikon zijn beide merken die door professionals gebruikt worden. Overigens heeft de d5 een grotere sensor, en biedt daardoor meer mogelijkheden voor gebruik bij weinig licht en meer speelruimte voor scherptediepte.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aanvullend: De lens bepaald heel veel, en met de goedkopere camera's kun je zeker verkoopwaardige foto's maken. In de foto's zie je vrijwel niet met welke camera hij gemaakt is als de omstandigheden gunstig zijn. Wel met welke lens. Een duurdere camera maakt het in ongunstige omstandigheden vaak net wat makkelijker te werken.
Met alle huidige Canon spiegelreflexcamera's kun je heel goede foto's maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan nog niet stemmen maar bedankt voor het antwoord, ik weet alleen echt niet wat een sensor is, en waar dat zit en hoe kom ik er achter wat voor sensor ik nu heb? (Canon 600D)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de Canon EOS 600D?
Dus een spiegelreflex camera?
Met een losse lens?
Dan weten wij niet welke lens dat is.
Kijk naar de cijfertjes en tekentjes op je les en ga die googlen. Ga ook googlen op je camera en lees wat er in zit en hoe
dat werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt een APC-S Sensor. De sensor kan je zien als een omgedraaide LCD tv. Ipv kleuren uit te sturen vangt hij de kleuren op. Het is de vervanging van het filmrolletje. Beter dan APC-S is de 35mm sensor (Full-frame). Die zitten alleen in modellen boven de 1500 euro, en dan nog niet eens allemaal(bij Canon). @momo, wat heeft de lens nou met de sensor te maken?

Andere antwoorden (3)

Er is geen universele camera welke alle wensen voor een professionele fotograaf invullen. Het is belangrijk eerst beeld te vormen van het type fotografie welke je wilt gaan bedrijven. Richt je dan op de hiervoor noodzakelijke cameralenzen (vergelijk de vereiste kwaliteit en de prijzen van de verschillende merken). Kies dan pas je camerabody aan de hand van bv bedieningsgemak, hanteerbaarheid, de snelheid van wegschrijven, functies als repeteren, belichtingsmogelijkheden, instellingen, compressie/Raw ect.. Als je nog geen idee hebt over het type fotografie, dan is een aanschaf als de Canon D600 een leuke camera om mee te beginnen, maar realiseer je dat bij een latere switch naar een ander merk, je ook alle cameralenzen zal moeten vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerdere antwoord zijn al prima, ik wil alleen een andere kant belichten.

Daarmee wil ik beginnen om je te verwijzen naar een YouTube kanaal: DigitalRev TV. En dan voornamelijk naar hun serie "Pro Photographer, Cheap Camera".

http://www.youtube.com/watch?v=nUXIT5OTSaQ&list=SP7ECB90D96DF59DE5

http://www.youtube.com/watch?v=Idu_-Ar4C5E&feature=c4-overview&list=UUuw8B6Uv0cMWtV5vbNpeH_A

Daarmee kunnen professionele fotografen met low-end camera's nog prima mee uit de voeten.

Want in principe is een camera niets anders dan het beeld opnemen en digitaliseren.
Maar het beeld wordt neergezet door de fotograaf. Het beeld wordt uitgelicht door de fotograaf. Dat is het meeste werk, dan kan je daarna eigenlijk elke camera pakken die je maar wilt hebben.

Natuurlijk geeft een goede lens en mooier en helderder beeld. Natuurlijk geeft een grote sensor een scherper, meer gedetailleerder beeld.
Natuurlijk kan een betere camera alles veel sneller.
Maar een goed uitgedacht beeld, dat gebeurd VOOR de camera en wordt opgezet door de fotograaf.
Een top beeld, wordt voornamelijk beoordeeld op zijn inhoud. Dan pas volgt de technische correctheid.

Om je te een voorbeeld te geven. De eerste foto komt van National Geographic vandaan (in mijn optiek de betere fotografen).
Een lieveheer beestje:
http://www.nationalgeographic.nl/fotografie/foto/coccinella-undecimpunctata

Maar nu een veel sterker en dus ook een veel mooier beeld, gemaakt door Leon Baas:
http://1x.com/photo/27914/all:user:9711

Je ziet bij het 2e beeld, dat er niets wordt gerefereerd naar een professionele camera. Er is nergens een absolute scherpte nodig, qua helderheid is het 1e voorbeeld beter.
Het 2e beeld is beter, niet door zijn kleur toevoeging, maar puur vanwege het feit dat je nooit eerder een lieveheersbeestje op een paddenstoel hebt zien landen vanuit dat oogpunt. Dat is hier zo spectaculair in beeld gebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het verre analoge verleden werden professionele fotografen aan het werk gezet met een Agfa-Clac. Een zeer eenvoudige camera met niet zo'n beste lens. Ondanks alle beperkingen van het fototoestel kwamen de echte profs ook met zo'n camera met een goede foto voor de dag. Het is niet het fototoestel wat de prof bepaald, maar de prof zelf. Hoe kijkt hij en wat doet hij met zijn materiaal.
De vraag is een beetje krom geformeerd.
Canon camera's en ook die van Nikon en Leica zijn geschikt voor professionals.
OOK de ***D. Alleen maken de heren camera bouwers camera's met verschillende specificaties. En de D* camera's van Canon hebben specificaties die een prof eerder nodig zal hebben als een amateur, bijvoorbeeld:
Sterker, kan tegen een stevige stoot in het gedrang om toch vooral net die ene foto tijdens relletjes te kunnen maken
Sneller, omdat foto journalisten meestal niet de tijd nemen om precies te kaderen (en vaak niet eens kunnen zien wat ze doen) willen ze zo snel mogelijk een heleboel kiekjes schieten, dus maken diverse PRO camera's het mogelijk om tot wel tien beelden per seconde vast te leggen, heeft niks met kwaliteit te maken.
Daaraan gerelateerd: snellere AF, anders is het grootste deel onscherp.
Lichtgevoeliger, hebben niet altijd een flits nodig als het eens donkerder is ( tegenwoordig kunnen "amateur camera's " dat ook trouwens)
Dikkere accu's, kunnen ze langer doorwerken.
Duurzamer Vooral de sluiter en de spiegelsturing zijn zwaarder uitgevoerd, omdat deze camera's zeer intensief gebruikt worden, en de vaklui nu eenmaal niet midden in een klus met een kapotte camera willen staan. De duurdere apparaten kunnen meestal zo'n 300.000 opnames maken zonder storing (amateur apparaten komen tot 100- of 150.000, ook mniet verkeerd.
Als je dus professioneel wilt gaan werken moet je ook nog eens bedenken wat voor type fotografie je wilt gaan doen.
Ga je bruiloften en partijen doen, moet je letten op de sensor grootte, hoe meer pixels je hebt hoe groter je afdrukken kunnen worden, maar dan moet het objectief ook erg goed zijn.
Doe je fotojournalistiek, moet je er een hebben die je ook als knuppel kan gebruiken.
(auto)sport: de snelste AF
Wil je straat fotograaf worden, maakt het niet uit.
En als je alleen op internet wil publiceren, kun je iedere digitale camera nemen die je toevallig tegen komt, want de resolutie die je dan overhoudt.....